Δευτέρα 29 Απριλίου 2013

Πώς ρυθμίζονται πλέον τα χρέη στο Δημόσιο, ακόμη και σε 100 δόσεις



Δόσεις χωρίς όρια, ακόμη και 100 για τους μισθωτούς για τα χρέη προς το Δημόσιο, αλλά με ανάκριση τρίτου βαθμού, υψηλό επιτόκιο και την απειλή της κατάσχεσης να επικρέμεται διαρκώς εάν καθυστερήσεις να πληρώσεις.
Αυστηρούς όρους υπαγωγής και παραμονής στη νέα ρύθμιση για την εξόφληση των ληξιπροθέσμων μέχρι 31.12.2012 χρεών προβλέπει το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών.

Μόνο με "ντοκουμέντα"

Οι υπηρεσίες του υπουργείου θα ζητούν από τους οφειλέτες να προσκομίζουν συγκεκριμένα στοιχεία που θα αποδεικνύουν την πρόσκαιρη οικονομική αδυναμία τους αλλά και την δυνατότητά τους να αποπληρώνουν εμπρόθεσμα όλες τις μηνιαίες δόσεις της ρύθμισης.
Παράλληλα, θα θέτουν ως προϋπόθεση την προηγούμενη ολοσχερή εξόφληση όλων των οφειλών του
έτους 2013 καθώς και την υποβολή όλων των φορολογικών δηλώσεων της τελευταίας πενταετίας.
Επιπλέον, θα απαιτούν την εμπρόθεσμη υποβολή όλων των επόμενων φορολογικών δηλώσεων καθώς και την εμπρόθεσμη εξόφληση όλων των νέων οφειλών που βεβαιώνονται από δω και στο εξής!

Για οφειλές άνω των 75.000 ευρώ

Εάν οι οφειλές υπερβαίνουν τις 75.000 ευρώ, τότε η οικονομική αδυναμία του οφειλέτη και η δυνατότητα εμπρόθεσμης αποπληρωμής των μηνιαίων δόσεων όχι μόνο θα πρέπει να αποδεικνύεται με την προσκόμιση συγκεκριμένων στοιχείων αλλά επιπλέον θα πρέπει να πιστοποιείται από ιδιώτη ανεξάρτητο εκτιμητή!
Αν τα χρέη υπερβαίνουν τις 300.000 ευρώ τότε θα πρέπει να παρέχονται εγγυήσεις ή εμπράγματες ασφαλίσεις, την αξία των οποίων θα πρέπει να προσδιορίζει ανεξάρτητος εκτιμητής.
Κατάσχεση στο 25% του μισθού
Ακόμη κι αν ο οφειλέτης είναι συνεπής με όλα τα παραπάνω θα κινδυνεύει να χάσει το 25% του μισθού ή της σύνταξής του ή το 50% του εφάπαξ του ή ακόμη και ολόκληρα τα ποσά άλλων εισοδημάτων ή εσόδων του (ενοικίων, επιδοτήσεων κ.λπ.) καθώς η Εφορία ή το Τελωνείο θα διατηρεί το δικαίωμα να κατάσχει τα ποσά αυτά και να τα αφαιρεί από το εκάστοτε ανεξόφλητο υπόλοιπο της ρυθμιζόμενης οφειλής!

Χωρίς όριο δόσεων μισθωτοί και συνταξιούχοι

Στα θετικά της νέας ρύθμισης εντάσσεται το γεγονός ότι δεν προβλέπει κανένα ανώτατο όριο στον αριθμό των μηνιαίων δόσεων για οφειλέτες-φυσικά πρόσωπα που δεν είναι επιτηδευματίες. Ωστόσο για τους οφειλέτες αυτούς δεν προβλέπεται καμία έκπτωση επί των προσαυξήσεων εκπρόθεσμης καταβολής.

Έκπτωση με τις 48 δόσεις

Αντιθέτως, για τις επιχειρήσεις και τους αυτοαπασχολούμενους που οφείλουν στο Δημόσιο ληξιπρόθεσμα μέχρι 31-12-2012 χρέη, προβλέπεται η δυνατότητα εξόφλησης των οφειλομένων έως και σε 48 μηνιαίες δόσεις αλλά με εκπτώσεις από 25% έως 50% στις προσαυξήσεις.
Αυτό σημαίνει ότι αν πάει ένα φυσικό πρόσωπο (που δεν είναι επιτηδευματίας) στην Εφορία και ζητήσει να ρυθμίσει το χρέος του σε 60 μηνιαίες δόσεις, προσκομίζοντας στοιχεία που αποδεικνύουν ότι δεν μπορεί να πληρώσει σε λιγότερες από 60, ο Έφορος θα τού εγκρίνει τις 60 δόσεις, αλλά δεν θα του μειώσει καθόλου τις προσαυξήσεις!
Αντιθέτως, εάν μια επιχείρηση ή ένας αυτοαπασχολούμενος συμφωνήσει με τον Έφορο ρύθμιση ληξιπρόθεσμων μέχρι 31.12.2012 οφειλών σε 48 μηνιαίες δόσεις θα έχει μείωση 25% στις προσαυξήσεις.

Μπαίνουν και οι παλιές ρυθμίσεις

Στη ρύθμιση των πολλών μηνιαίων δόσεων για τα χρέη μέχρι 31.12.2012 μπορούν να υπαχθούν και όσοι είχαν τακτοποιήσει τα χρέη τους αυτά με παλαιότερες ρυθμίσεις αλλά τέθηκαν εκτός των ρυθμίσεων εκείνων μέχρι και την ημερομηνία κατάθεσης του νομοσχεδίου στη Βουλή.
Επίσης μπορούν να υπαχθούν και όσοι έχουν χρέη που κατέστησαν ληξιπρόθεσμα μέχρι 31.12.2012 ενταγμένα σε παλαιά ρύθμιση, την οποία εξυπηρετούν κανονικά, εφόσον έχουν κι άλλα χρέη αυτής της κατηγορίας, μη ρυθμισμένα.
Μπορούν ακόμη να υπαχθούν στη νέα ρύθμιση κι όσοι είναι ενταγμένοι σε παλαιά ρύθμιση την οποία εξυπηρετούν με συνέπεια, όμως οι δόσεις της νέας ρύθμισης δεν μπορούν γι' αυτούς να είναι περισσότερες αυτών που έχουν απομείνει από την παλαιά! Δεδομένου ότι οι περισσότερες από τις παλαιές ρυθμίσεις – αν όχι όλες – προβλέπουν εκπτώσεις επί των προσαυξήσεων, μπορεί να ειπωθεί ότι συμφέρει στους οφειλέτες να ενταχθούν στη νέα ρύθμιση μόνο εφόσον προβλέπει γι' αυτούς μεγαλύτερες εκπτώσεις επί των προσαυξήσεων με ίδιο αριθμό δόσεων.
Κατώτατο όριο στο ποσό της κάθε μηνιαίας δόσης δεν προβλέπει το νομοσχέδιο. Το όριο αυτό μαζί με άλλες - αδιευκρίνιστες ακόμη αλλά αναγκαίες - λεπτομέρειες για την ορθή εφαρμογή της ρύθμισης θα καθοριστούν με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Εσόδων του υπουργείου Οικονομικών κ. Χ. Θεοχάρη, στον οποίο ανατίθεται κάθε αρμοδιότητα σχετική με τις ρυθμίσεις των οφειλών προς το Δημόσιο.

24 δόσεις για τα χρέη του 2013

Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης τη δυνατότητα εξόφλησης των οφειλών προς το Δημόσιο που καθίστανται ληξιπρόθεσμες από την 1.1.2013 και μετά, σε 2 έως και 12 μηνιαίες δόσεις, που μπορεί να γίνουν 24 κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες. Η δυνατότητα αυτή παρέχεται στο πλαίσιο της λεγόμενης «πάγιας ρύθμισης» για τις οφειλές προς το Δημόσιο.
Αναλυτικά, οι βασικότερες διατάξεις του πολυνομοσχεδίου για τις ρυθμίσεις χρεών προς το Δημόσιο προβλέπουν τα εξής:

Για οφειλές που έγιναν ληξιπρόθεσμες μέχρι 31.12.2012

Εκπτώσεις ανάλογα με τη διάρκεια
1. Οι ληξιπρόθεσμες έως την 31.12.2012 οφειλές, που είναι βεβαιωμένες στις Δ.Ο.Υ. και στα Τελωνεία του Κράτους δύνανται - κατόπιν αίτησης των οφειλετών και εφόσον συντρέχει πραγματική οικονομική αδυναμία - να ρυθμίζονται έως και σε 48ισόποσες μηνιαίες δόσεις και να καταβάλλονται ως εξής:
α) με απαλλαγή από τις προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής κατά 50%, εφόσον η οφειλή εξοφληθεί εφάπαξ έως και τις 30.6.2013
β) με απαλλαγή από το 40% των προσαυξήσεων, εφόσον η οφειλή εξοφληθεί έως και τις 30.6.2014,
γ) με απαλλαγή από το 35% των προσαυξήσεων, εφόσον η οφειλή εξοφληθεί έως και τις 30.6.2015,
δ) με απαλλαγή από το 30% των προσαυξήσεων, εφόσον η οφειλή εξοφληθεί έως και τις 30.6.2016,
ε) με απαλλαγή από το 25% των προσαυξήσεων, εφόσον η οφειλή εξοφληθεί έως και τις 30.6.2017.
Υποβολή φορολογικών δηλώσεων
Για να υπαχθούν στη ρύθμιση οι οφειλέτες πρέπει να έχουν υποβάλει όλες τις φορολογικές τους δηλώσεις καθώς επίσης και να μην έχουν απλήρωτες οφειλές με ημερομηνία καταβολής από την 1.1.2013 και μετά.
Η ρύθμιση χορηγείται σε κάθε περίπτωση και ανεξαρτήτως ποσού οφειλής, μόνο εφόσον ο αιτών αποδεικνύει ότι μπορεί να ανταποκριθεί στο ύψος της μηνιαίας δόσης.
Οι μισθωτοί
2. Κατ' εξαίρεση, τα φυσικά πρόσωπα μη επιτηδευματίες οι οποίοι αδυνατούν να ανταποκριθούν σε πρόγραμμα δόσεων της παραπάνω ρύθμισης έχουν την δυνατότητα να εξοφλήσουν τις ληξιπρόθεσμες έως 31.12.2012 οφειλές τους προς τις Δ.Ο.Υ. ή τα Τελωνεία, σε περισσότερες από 48 μηνιαίες δόσεις χωρίς όμως το ευεργέτημα της απαλλαγής από ένα μέρος των προσαυξήσεων,ανάλογα με τα εισοδήματά τους.
Για ποσό βασικής οφειλής άνω των 5.000 ευρώ απαιτείται η προσκόμιση στοιχείων που αποδεικνύουν ότι ο οφειλέτης δεν δύναται να αποπληρώσει την οφειλή του αλλά μπορεί να ανταποκριθεί σε συγκεκριμένο πρόγραμμα δόσεων.
Το επιτόκιο
3. Η υπαχθείσα στη ρύθμιση βασική οφειλή από την 1.1.2013, επιβαρύνεται με προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής οι οποίες υπολογίζονται με ετήσιο επιτόκιο 8,75%.
4. Στη ρύθμιση υπάγεται υποχρεωτικά το σύνολο των βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων έως και την 31.12.2012 οφειλών, που δεν έχουν τακτοποιηθεί με αναστολή πληρωμής ή διευκόλυνση ή άλλη ρύθμιση τμηματικής καταβολής. Στη ρύθμιση δύνανται επίσης να υπαχθούν μετά από επιλογή του οφειλέτη και:
α) ληξιπρόθεσμες έως 31.12.2012 οφειλές που έχουν υπαχθεί σε παλαιότερη ρύθμιση της οποίας οι όροι τηρούνται, εφόσον υφίστανται και άλλες ληξιπρόθεσμες έως 31.12.2012 μη ρυθμισμένες οφειλές,
β) ληξιπρόθεσμες έως 31.12.2012 οφειλές που έχουν υπαχθεί σε παλαιότερη ρύθμιση, της οποίας οι όροι τηρούνται, εφόσον επιλεγεί πρόγραμμα ρύθμισης με μικρότερο ή ίσο αριθμό δόσεων.
Εξαιρούνται όσοι χάσουν στο εξής τη ρύθμιση
5. Εξαιρούνται και δεν υπάγονται στη ρύθμιση:
α) οφειλές υπαχθείσες σε παλαιότερη ρύθμιση, η οποία απωλέσθη μετά την ημερομηνία κατάθεσης του νομοσχεδίου στη Βουλή,
β) οφειλέτες που έχουν καταδικαστεί ή έχει ασκηθεί κατ' αυτών ποινική δίωξη για φοροδιαφυγή.
Οι δηλώσεις
6. Για την υπαγωγή στη ρύθμιση είναι απαραίτητα:
α) αναλυτική δήλωση των εισοδημάτων, περιουσιακών στοιχείων και τυχόν οφειλών προς τρίτα πρόσωπα,
β) η διαπίστωση ότι έχουν υποβληθεί οι φορολογικές δηλώσεις της τελευταίας πενταετίας και
γ) αν οι συνολικές βασικές οφειλές υπερβαίνουν το ποσό των 75.000 ευρώ, απαιτείται η προσκόμιση στοιχείων από τα οποία προκύπτει η πρόσκαιρη οικονομική αδυναμία και η δυνατότητα τήρησης των όρων της ρύθμισης,με υπογραφή για τον έλεγχο και την πιστοποίηση αυτών από ανεξάρτητο εκτιμητή.
Για συνολικές βασικές οφειλές που υπερβαίνουν το ποσό των 300.000 ευρώ, πέραν των παραπάνω προϋποθέσεων απαιτείται επιπλέον η παροχή εγγύησης ή διασφάλισης ή εμπράγματης ασφάλειας για το σύνολο αυτών. Ανεξάρτητος εκτιμητής θα προσδιορίζει την αξία της προσφερόμενης διασφάλισης.
Η πρώτη δόση
7. Η πρώτη δόση της ρύθμισης πρέπει να καταβληθεί μέσα σε 3 εργάσιμες ημέρες από την ημέρα υποβολής της αίτησης για υπαγωγή στη ρύθμιση, οι δε επόμενες δόσεις την τελευταία εργάσιμη ημέρα των επομένων μηνών. Η καταβολή της οφειλής δύναται να πραγματοποιείται μέσω πάγιας εντολής στους φορείς είσπραξης.

Καπελο 15% σε κάθε καθυστερημένη δόση

8. Η καθυστέρηση πληρωμής μίας δόσης συνεπάγεται την επιβάρυνση αυτής με προσαύξηση 15%. Η δόση αυτή με την αναλογούσα προσαύξηση πρέπει να καταβληθεί το αργότερο μέχρι την ημερομηνία λήξης της προθεσμίας καταβολής της επόμενης δόσης.

Εκτός ρύθμισης αν χάσεις 2 δόσεις

9. Ο οφειλέτης τίθεται εκτός ρύθμισης, εφόσον:
α) δεν καταβάλλει εμπρόθεσμα μία δόση της ρύθμισης πέραν της μίας φοράς,
β) καθυστερήσει την καταβολή της τελευταίας δόσης της ρύθμισης για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο του ενός μήνα,
γ) δεν υποβάλλει τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος και του ΦΠΑ, καθ' όλο το διάστημα της ρύθμισης καταβολής των οφειλών του και μέχρι την εξόφλησή τους,
δ) δεν εξοφλεί εμπρόθεσμα τις οφειλές του, οι οποίες δημιουργούνται από την ημερομηνία υπαγωγής στη ρύθμιση και μετά,
ε) έχει υποβάλει ελλιπή ή αναληθή στοιχεία προκειμένου να του χορηγηθεί η ρύθμιση.
Κατασχέσεις
10.Εφόσον ο οφειλέτης τεθεί εκτός ρύθμισης υποχρεούται να καταβάλει ολόκληρο το υπόλοιπο της οφειλής και οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών μπορούν να επιδιώξουν την αναγκαστική είσπραξή του, εφαρμόζοντας όλα τα προβλεπόμενα από την ισχύουσα νομοθεσία μέτρα, ακόμη δε και να εντάξουν τον οφειλέτη σε λίστα οφειλετών που θα δημοσιευτεί στο διαδίκτυο!
11. Η υπαγωγή στην εν λόγω ρύθμιση τμηματικής καταβολής και η συνεπής συμμόρφωση σε αυτή παρέχει στον οφειλέτη τα ακόλουθα ευεργετήματα:
α) χορηγείται αποδεικτικό ενημερότητας από την αρμόδια Δ.Ο.Υ. μηνιαίας ισχύος,
β) εφόσον το χρέος υπερβαίνει τις 5.000 ευρώ αναβάλλεται η εκτέλεση της ποινής φυλάκισης που τυχόν επιβλήθηκε ή, εφόσον άρχισε η εκτέλεση της ποινής, διακόπτεται.
γ) αναστέλλεται η συνέχιση της διαδικασίας της αναγκαστικής εκτέλεσης επί κινητών ή ακινήτων με την προϋπόθεση ότι η εκτέλεση αφορά μόνο χρέη που ρυθμίζονται με τις διατάξεις αυτού του άρθρου.
12. Το Δημόσιο μπορεί να προβαίνει σε συμψηφισμό των χρηματικών απαιτήσεων του οφειλέτη κατά του Δημοσίου και μέχρι του ύψους των οφειλών του και μετά τη συμμόρφωση του οφειλέτη στη ρύθμιση τμηματικής καταβολής που του χορηγήθηκε.
13. Το Δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα και μετά τη συμμόρφωση του οφειλέτη στη ρύθμιση τμηματικής καταβολής που του χορηγήθηκε:
α) να επιβάλλει κατασχέσεις και να εγγράφει υποθήκες σε περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη, των συνυπόχρεων προσώπων ή των εγγυητών, εφόσον η οφειλή δεν είναι ασφαλισμένη,
β) να μην χορηγεί αποδεικτικό ενημερότητας στα πρόσωπα της προηγούμενης υποπερίπτωσης, ακόμη και αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις χορήγησης αυτού, εφόσον η οφειλή δεν είναι ασφαλισμένη,
γ) να δίνει εντολή παρακράτησης μέρους ή του συνόλου χρηματικής απαίτησης του οφειλέτη κατά τρίτων προσώπων για την είσπραξη της οποίας ζητείται το αποδεικτικό ενημερότητας.
Τα ποσά που εισπράττονται από την παρακράτηση ποσοστού απαίτησης του οφειλέτη λόγω της χορήγησης αποδεικτικού ενημερότητας για είσπραξη χρημάτων ή κατόπιν συμψηφισμού καλύπτουν δόση ή δόσεις της χορηγηθείσας ρύθμισης.
14. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων θα καθορίζονται περαιτέρω λεπτομέρειες εφαρμογής των παραπάνω διατάξεων : α) οι προϋποθέσεις υπαγωγής στις ανωτέρω διατάξεις και μέσω διαδικτυακής εφαρμογής της Γ.Γ.Π.Σ, β) οι όροι και οι προϋποθέσεις υπό τις οποίες οφειλέτης που έχει υπαχθεί στη ρύθμιση δύναται να υπαχθεί σε άλλο πρόγραμμα δόσεων, γ) τα απαιτούμενα στοιχεία, ανά ύψος βασικής οφειλής, τα οποία θα δηλώνονται ή και θα προσκομίζονται, καθώς και η επαγγελματική ιδιότητα των ανεξάρτητων εκτιμητών, όπου προβλέπονται, δ) οι φορολογικές υποχρεώσεις οι οποίες πρέπει να εκπληρώνονται για να μην απολεσθεί η ρύθμιση και ε) επιπλέον όροι και προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται για να καθίσταται ενεργή η ρύθμιση.

«Πάγια ρύθμιση» για οφειλές που γίνονται ληξιπρόθεσμες μετά την 1.1.2013

24 δόσεις για "έκτακτη αιτία"
15. Οφειλές, βεβαιωμένες στις Δ.Ο.Υ. και στα Τελωνεία του Κράτους δύνανται - κατόπιν αίτησης των οφειλετών και εφόσον συντρέχει πραγματική οικονομική αδυναμία και δυνατότητα τήρησης προγράμματος δόσεων - να ρυθμίζονται άπαξ και να καταβάλλονται σε 2 έως 12 ισόποσες μηνιαίες δόσεις και κατ' εξαίρεση έως 24 ισόποσες μηνιαίες δόσεις,εφόσον πρόκειται για οφειλές που βεβαιώνονται από έκτακτη αιτία.
Σε κάθε περίπτωση και ιδιαιτέρως για ποσά βασικής οφειλής άνω των 5.000 ευρώ η ρύθμιση χορηγείται μόνο εφόσον ο αιτών αποδεικνύει ότι μπορεί να ανταποκριθεί στο ύψος της μηνιαίας δόσης.
16. Η υπαχθείσα στη ρύθμιση βασική οφειλή επιβαρύνεται με προσαυξήσεις εκπρόθεσμης καταβολής οι οποίες υπολογίζονται από 1.1.2013 με ετήσιο σταθερό επιτόκιο 8,75%.
17. Στη ρύθμιση υπάγεται υποχρεωτικά το σύνολο των βεβαιωμένων και ληξιπρόθεσμων οφειλών που δεν έχουν τακτοποιηθεί με αναστολή πληρωμής ή διευκόλυνση ή άλλη νομοθετική ρύθμιση τμηματικής καταβολής. Επιπλέον δύνανται να υπαχθούν μετά από επιλογή του οφειλέτη και ληξιπρόθεσμες οφειλές που τελούν σε διοικητική ή δικαστική αναστολή.
18. Εξαιρούνται και δεν υπάγονται στη ρύθμιση οφειλέτες που έχουν καταδικαστεί ή έχει ασκηθεί κατ'αυτών ποινική δίωξη για φοροδιαφυγή.
19. Για την υπαγωγή στη ρύθμιση είναι απαραίτητα:
α) η αναλυτική δήλωση όλων των εισοδημάτων, περιουσιακών στοιχείων και τυχόν οφειλών προς τρίτα πρόσωπα,
β) η διαπίστωση ότι έχουν υποβληθεί οι φορολογικές δηλώσεις της τελευταίας πενταετίας.

Άνω των 50.000 ευρώ

20. Αν οι συνολικές βασικές οφειλές υπερβαίνουν το ποσό των 50.000 ευρώ, απαιτείται η προσκόμιση στοιχείων από τα οποία προκύπτει η πρόσκαιρη οικονομική αδυναμία, και η δυνατότητα τήρησης των όρων της ρύθμισης, με υπογραφή για τον έλεγχο και την πιστοποίηση αυτών από ανεξάρτητο εκτιμητή. Για συνολικές βασικές οφειλές που υπερβαίνουν το ποσό των 150.000 ευρώ, απαιτείται επιπλέον η πρόσθετη παροχή εγγύησης ή διασφάλισης ή εμπράγματης ασφάλειας για το σύνολο αυτών. Ανεξάρτητος εκτιμητής θα προσδιορίσει την αξία της προσφερόμενης διασφάλισης.
Για τα λοιπά θέματα, δηλαδή το χρόνο καταβολής της πρώτης δόσης, την προσαύξηση που επιβάλλεται σε περίπτωση μη εμπρόθεσμης καταβολής της πρώτης δόσης, τις περιπτώσεις κατά τις οποίες χάνεται η ρύθμιση, τα δικαιώματα του Δημοσίου και την αρμοδιότητα χορήγησης της ρύθμισης ισχύουν ακριβώς τα ίδια με αυτά που προβλέπονται για τη ρύθμιση των οφειλών που κατέστησαν ληξιπρόθεσμες μέχρι 31.12.2012.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου