Κυριακή 22 Ιανουαρίου 2017

ΨΉΦΙΣΜΑ ΕΛΜΕ ΚΑΒΑΛΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ



ΕΛΜΕ  Ν. ΚΑΒΑΛΑΣ

ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ  ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ:  

ΠΡΟΣ  ΕΝΑ  ΕΝΤΑΞΙΑΚΟ ΔΗΜΟΣΙΟ  ΣΧΟΛΕΙΟ
Ή
 ΤΟ  ΧΡΟΝΙΚΟ  ΕΝΟΣ  ΠΡΟΑΝΑΓΓΕΛΘΕΝΤΟΣ  ΘΑΝΑΤΟΥ;

    Τον τελευταίο καιρό, παρά τη συνεχή και συστηματική  προβολή των προσπαθειών του  Υπουργείου Παιδείας για την υποστήριξη της Ειδικής Αγωγής και της Συμπερίληψης όλων των μαθητών σε "ένα σχολείο για όλους", στην πράξη πολλές αιφνίδιες νομοθετικές ρυθμίσεις ακυρώνουν τις εξαγγελθείσες καλές προθέσεις του.  Πρόκειται λοιπόν,  ο συνεχής αγώνας για ίσες εκπαιδευτικές ευκαιρίες των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να θυσιαστεί στο βωμό των λογιστικών περικοπών;  Ή πρόκειται  η ιδέα/αρχή  της συμπερίληψης  να γίνει το πρόσχημα/όχημα για  την συρρίκνωση του δυναμικού που εργάζεται στην Ειδική Αγωγή;

   Γιατί,  νέες δομές μπορεί να έχουν ιδρυθεί, εξαγγελίες να γίνονται, αναπληρωτές, έστω και πολύ καθυστερημένα, να προσλαμβάνονται, όμως τίποτα από αυτά δεν εξασφαλίζει το ζητούμενο: την άρση των εμποδίων και την  ισότιμη πρόσβαση στη μάθηση των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες  μέσα σε μία ευαισθητοποιημένη σχολική κοινότητα και φυσικά κοινωνία, που θα συμπεριλαμβάνει το σύνολο των μαθητών, χωρίς διαχωρισμούς ανάμεσα  στο "γενικό"  και στο "ειδικό".  Για όλα αυτά είναι βέβαιο πως απαιτούνται προϋποθέσεις που αφορούν στην ποιότητα της εξειδικευμένης και εξατομικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης αλλά και ριζοσπαστικές αλλαγές στο δημόσιο σχολείο, οι οποίες όμως  αγνοούνται  συστηματικά. Ωστόσο, είναι σίγουρο πως τίθενται άλλες προϋποθέσεις, αυτές που βυθίζουν σε έναν αργό και  ανυποψίαστο θάνατο την ποιότητα της παρεχόμενης ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης στο "Σχολείο  για όλους τους μαθητές",  που ακόμη αναζητούμε.
   Στις 12-12-2016 με πρωτοβουλία της ΕΛΜΕ Καβάλας στα πλαίσια  του παραπάνω προβληματισμού πραγματοποιήθηκε στο χώρο του 6ου Λυκείου Καβάλας μία Συνάντηση για την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Σκοπός της Συνάντησης ήταν συζητηθούν σε βάθος και εμπεριστατωμένα ζητήματα που αφορούν στο παρόν και στο μέλλον της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης σε εθνικό αλλά και τοπικό επίπεδο.  Προσκλήθηκαν και συμμετείχαν οι  εργαζόμενοι συνάδελφοι στις σχολικές δομές της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, οι Διευθυντές των  αυτόνομων σχολικών μονάδων Ειδικής Αγωγής Ν. Καβάλας, οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων  με Τμήμα Ένταξης  αλλά και όλοι οι  εμπλεκόμενοι φορείς (Σύλλογος γονέων μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες, Πρόεδρος Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων σχολείου με Τ.Ε, ΚΕΔΔΥ Καβάλας  με γραπτές προτάσεις).

  Από την Συνάντηση αυτή προέκυψαν και κατατίθενται οι εξής προτάσεις:

1. Να σταματήσει η διάθεση/συμπλήρωση του διδακτικού ωραρίου  των καθηγητών της γενικής αγωγής χωρίς εξειδίκευση/προσόντα στην ειδική αγωγή (αυτόνομες σχολικές  μονάδες ειδικής αγωγής, τμήματα ένταξης, παράλληλη στήριξη)  όπως ορίζεται με:  α. το  άρθρο 48 του ν.4415/2016 (Α΄159), β. το διευκρινιστικό έγγραφο του Υπουργείου, εφαρμοστική εγκύκλιος  163629/ΓΔ4/4-10-2016. Η πρωτοφανής αυτή νομοθετική ρύθμιση  βρίσκεται σε καταφανή αντίθεση με το πνεύμα του Νόμου της Ειδικής αγωγής ν. 3699/2008-ΦΕΚ  Α΄,  199 /2.10.2008 που ορίζει πως: «Η πολιτεία υποχρεούται να διασφαλίζει ίσες ευκαιρίες παρέχοντας στο μαθητή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στήριξη από εκπαιδευτικό εξειδικευμένο στην ΕΑΕ  σε μόνιμη και προγραμματισμένη βάση» (άρθρο 1/ παρ.1 και άρθρο 6), ενώ παράλληλα ορίζει με σαφήνεια: "τα απαιτούμενα προσόντα του εκπαιδευτικού ΕΑΕ για την εξασφάλιση εξειδικευμένης στήριξης σε μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες" (άρθρο 20 παρ. 1.4).
  Καλούμε τους συναδέλφους της  Γενικής Αγωγής να μην αναλαμβάνουν διδακτικό έργο για τη συμπλήρωση του διδακτικού τους ωραρίου στη Ειδική Αγωγή και το ΠΥΣΔΕ Καβάλας να μην κάνει ανάλογες αναθέσεις. Ας μη συμβάλλουμε κι εμείς στην υποβάθμιση των μορφωτικών δικαιωμάτων των παιδιών με ε.ε.α. με τα περισσεύματα των ωρών μας!

2. Να καθοριστεί επιτέλους  θεσμικό πλαίσιο για  τα  Τμήματα  Ένταξης στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση,  που να ορίζει τα θέματα της λειτουργίας τους (τον αριθμό μαθητών στις ομαδοποιήσεις του Τ.Ε, τον  μέγιστο αριθμό μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες στα τμήματα της γενικής τάξης, την απαραίτητη μείωση του αριθμού των μαθητών στη γενική τάξη-όταν φοιτούν και μαθητές με ε.ε.α. κλπ). Η έλλειψη του θεσμικού πλαισίου έχει οδηγήσει τον τελευταίο καιρό σε πιέσεις για την συρρίκνωση  των τμημάτων της γενικής αγωγής και προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία των σχολείων. 
    Ένας νέος  επικαιροποιημένος  Νόμος για την Ειδική Αγωγή, αποτελεί αναγκαιότητα, καθώς θα πρέπει  με σαφήνεια να καθορίζει και άλλα ανάλογα ζητήματα, όπως:
α. τις κατηγορίες μαθητών που αντιμετωπίζουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (Θα πρέπει να παραμείνει η κατηγορία άλλες δυσκολίες ή να μετονομαστεί σε μαθησιακές δυσκολίες-όρος που δεν αναφέρεται πουθενά. Η απουσία της κατηγορίας Μαθησιακές Δυσκολίες θα στερήσει στο μέλλον τη δυνατότητα εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για την πολυπληθή ομάδα μαθητών  με αυτήν  τη διάγνωση).  
β. την απαραίτητη μείωση του αριθμού των μαθητών στη γενική τάξη,  όταν φοιτούν μαθητές με ε.ε.α. και όχι μόνο όταν υπάρχει το όριο των 27 μαθητών σύμφωνα με τη  διευκρινιστική εγκύκλιο του Υπουργείου: 167965/ΓΔ4, 11-10-2016. Με την παραπάνω ρύθμιση παρατηρείται η εξής παραδοξότητα: ακυρώνεται η  δυνατότητα μαθησιακής υποστήριξης  και  διαφοροποίησης  της διδασκαλίας στα πλαίσια της  συμπερίληψης των μαθητών με ε.ε.α.,  όταν φοιτούν σε πολυπληθές τμήμα 26 μαθητών, ενώ ισχύει όταν φοιτούν σε τμήμα 27 μαθητών (και κατά συνέπεια μειώνεται ο αριθμός).  Είναι θέμα τύχης λοιπόν;

3.  Να στελεχωθούν όλες οι σχολικές δομές ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης, τα Τμήματα Ένταξης, οι ΕΔΕΑΥ/ΣΔΕΥ  και  τα ΚΕΔΔΥ  με  μόνιμο εκπαιδευτικό, ειδικό εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό (όπου απαιτείται), ενώ σε περίπτωση πρόσληψης αναπληρωτών, η τοποθέτηση να γίνεται έγκαιρα από την αρχή της σχολικής χρονιάς.  Πρέπει να τονιστεί πως ιδιαίτερα στα Τμήματα Ένταξης στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση  δεν έχει συσταθεί και δεν έχει προκηρυχθεί ποτέ ως τώρα καμία οργανική θέση!
  Ιδιαίτερα σε τοπικό επίπεδο, στο Γυμνάσιο Λιμένα Θάσου, όπου λειτουργούν δύο τμήματα ένταξης,  η  υποστελέχωση τους είναι σταθερή τα τελευταία χρόνια, ενώ η τοποθέτηση των λίγων αναπληρωτών γίνεται στη μέση της σχολικής χρονιάς. Ζητάμε να δοθεί προτεραιότητα στην τοποθέτηση εκπαιδευτικών, διότι στο  ένα Τ.Ε,  που είναι  διευρυμένου ωραρίου,  φοιτούν όλο το σχολικό ωράριο μαθητές με πολύ σοβαρές δυσκολίες  και η απουσία καθηγητών, σημαίνει και απουσία σχολικού πλαισίου και φοίτησης σε αυτό!!!  Κάποιοι μαθητές δηλαδή, δεν πηγαίνουν σχολείο....για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα ή δε  φοιτούν όλες τις σχολικές ώρες...

4. Να ευαισθητοποιηθεί το σύνολο της σχολικής κοινότητας σχετικά με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, τις μαθησιακές δυσκολίες, τον διαφορετικό μαθητή , ώστε μέσα από το μετασχηματισμό της κουλτούρας και της στάσης του σχολείου να εξασφαλιστούν οι προϋποθέσεις για την ομαλή γνωστική αλλά κυρίως την ψυχοσυναισθηματική ανάπτυξη όλων των παιδιών με και χωρίς ε.ε.α. ή άλλες δυσκολίες.  Ιδιαίτερα  για αυτό τον σκοπό  να γίνουν επιμορφωτικές δράσεις  που να απευθύνονται στο σύνολο των εκπαιδευτικών και να αφορούν στην διαφοροποιημένη διδασκαλία, τη συνεκπαίδευση  κλπ. Το αίτημα για διαφοροποιημένη διδασκαλία,  αποτελεί και τη βασική θέση  του Συλλόγου Γονέων Μαθητών με Μαθησιακές Δυσκολίες  Ν.Καβάλας. Ακόμη, σε όποια σχολεία δεν υπάρχουν καθηγητές ΕΑΕ,  προτείνεται να ορίζεται υπεύθυνος καθηγητής για την ενημέρωση  του  Συλλόγου σχετικά με την κείμενη  νομοθεσία, τον τρόπο εξέτασης  των μαθητών με ε.ε.α. κλπ
   Ωστόσο, η συμπερίληψη και η συνεκπαίδευση θα πετύχει μόνο αν το Υπουργείο σταματήσει να χρησιμοποιεί τους σχετικούς όρους επιφανειακά,  για να προωθήσει την επικοινωνιακή του πολιτική και  αρχίσει να θέτει  ποιοτικούς όρους στη δημόσια εκπαίδευση: όπως   νέα  κοινά, ευέλικτα αναλυτικά προγράμματα, νέα περιβάλλοντα μάθησης  και  συνδιδασκαλίες από δύο εκπαιδευτικούς  (όπου απαιτείται) κλπ

5. Ακόμη στο πλαίσιο αυτό, προτείνονται από τις αυτόνομες Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Νόμου μας (ΕΕΕΕΚ και Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο) να  τεθούν σε εφαρμογή Προγράμματα και Δράσεις Συνεκπαίδευσης, ώστε να ενισχυθεί η αλληλεπίδραση των μαθητών της τυπικής και ειδικής εκπαίδευσης.  Ζητάμε λοιπόν, από τις σχολικές μονάδες της τυπικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να αναλάβουν πρωτοβουλίες, καθώς ήδη υπάρχει νομοθετική ρύθμιση (Υπουργική Απόφαση: 172877 /Δ3, 17-10-2016).
6.  Ζητάμε από όλους τους φορείς την υποστήριξη της λειτουργίας και τον άμεσο εξοπλισμό των εργαστηρίων (Γεωπονίας και εφαρμοσμένων τεχνών)  του νεοϊδρυθέντος Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου Καβάλας, όπως και την άμεση επίλυση των προβλημάτων  μετακίνησης των μαθητών του. Ακόμη, υποστηρίζουμε την λειτουργία του στο κέντρο της πόλης, καθώς έτσι είναι οργανικά ενταγμένο στην κοινωνία της Καβάλας.  Για την εξασφάλιση της συνέχειας της εκπαίδευσης των μαθητών του, απαιτείται η άμεση ίδρυση Ειδικού Επαγγελματικού Λυκείου.

Παρακαλούνται οι Διευθυντές όλων των Σχολικών Μονάδων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης να εκτυπώσουν, να αναρτήσουν και να διαβάσουν το παρόν ψήφισμα  στο Σύλλογο Διδασκόντων.                                                       
                        
                             Καβάλα 20/1/2017
     Ο Πρόεδρος                   Ο Γ. Γραμματέας
  Τότης Σωτήριος           Μαλγαρινός Αθανάσιος                                                 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου