Δευτέρα 24 Ιουνίου 2013

Ολόκληρο το λιμάνι του Πειραιά θέλει η Cosco – Αυτό είναι το σχέδιο του Πεκίνου

20130116112541961Oι κινεζικές επενδύσεις στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας αυξάνουν κατακόρυφα την παραγωγική δυνατότητα του Πειραιά που εξελίσσεται σε Ρότερνταμ της Νότιας Ευρώπης, ενώ η έλευση του ισχυρού άνδρα της Cosco κάπτεν Γουέι Τζιαφού στην Αθήνα την ερχόμενη εβδομάδα, ανεβάζει το «θερμόμετρο» των εξελίξεων για την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ.
Η έλευση του προέδρου της κινεζικής εταιρείας κάπτεν Γουέι γίνεται με αφορμή τα εγκαίνια των εγκαταστάσεων του προβλήτα ΙΙΙ στο Νέο Ικόνιο, ωστόσο η παρουσία του στην Ελλάδα ανοίγει νέο κύκλο συζητήσεων για την ιδιωτικοποίηση του λιμένα Πειραιά. Αλλωστε, η απόφαση της κυβέρνησης για επιτάχυνση των διαδικασιών πώλησης του ΟΛΠ θεωρείται ειλημμένη, καθώς αποτελούσε ευθύς εξαρχής το εναλλακτικό σχέδιο σε περίπτωση υστέρησης των εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις, βάσει των μνημονιακών υποχρεώσεων. Ετσι, μετά τις τελευταίες επαφές της τρόικας με τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Στέλιο Σταυρίδη και τον υπουργό Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα, τίθεται σε εφαρμογή
η εναλλακτική λύση για την κάλυψη του κενού στα έσοδα που άφησε το ναυάγιο της ΔΕΠΑ, με την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ.
To σχέδιο του Πεκίνου
Ο ερχομός λοιπόν του κάπτεν Γουέι Τζιαφού την επόμενη Τετάρτη στην Αθήνα εύλογα φέρνει ακόμα πιο κοντά τις εξελίξεις στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων, καθώς οι Κινέζοι έχουν καταστήσει σαφές στην ελληνική πλευρά ότι θέλουν να επεκτείνουν την παρουσία τους στο λιμάνι του Πειραιά. Στη διάρκεια μάλιστα του πρόσφατου ταξιδιού του πρωθυπουργού Αντώνη Σαμαρά στην Κίνα, αυτό που τόνισε η ηγεσία της Cosco είναι ότι επιθυμούν να συνεχίσουν τις επενδύσεις στην Ελλάδα, μέχρις ότου ο Πειραιάς καταστεί ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης.
Η Cosco, βλέποντας την εκρηκτική άνοδο διακίνησης φορτίων εν μέσω κρίσης στο λιμάνι του Πειραιά, εύλογα επιδιώκει διεύρυνση της παρουσίας της στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας. Βέβαια, οι Κινέζοι επιθυμούν να αποκτήσουν τον απόλυτο έλεγχο του Πειραιά και όλα δείχνουν ότι η κυβέρνηση έχει καταλήξει στο μοντέλο της ολικής παραχώρησης με πώληση μετοχών. Αλλωστε, στην κινεζική εταιρεία θεωρούν ότι η παραχώρηση με την πώληση μετοχών αποτελεί την ενδεδειγμένη μέθοδο για την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων τους στον Πειραιά και γι’ αυτό επιθυμούν διακαώς να αποκτήσουν τον μετοχικό έλεγχο. Οι μέχρι στιγμής μάλιστα πληροφορίες κάνουν λόγο για προσφορά που κινείται στα επίπεδα του 1 δισ. ευρώ για την εξαγορά πλειοψηφικού πακέτου μετοχών.
Στο τραπέζι βέβαια των διαπραγματεύσεων οι Κινέζοι της Cosco έχουν βάλει και την κατάργηση του εγγυημένου ανταλλάγματος ύψους 3,4 δισ. ευρώ, το οποίο προβλέπει η σημερινή 35ετής σύμβαση παραχώρησης του προβλήτα ΙΙ. Ενα αίτημα που δεν αποδέχεται η κυβέρνηση. Το αίτημα αυτό προέκυψε με την ενεργοποίηση της οψιόν για πρόσθετες επενδύσεις στο δυτικό κομμάτι του προβλήτα ΙΙΙ ύψους 280 εκ. ευρώ.
Οι Κινέζοι πρότειναν στην ελληνική κυβέρνηση να προχωρήσει η Cosco σε νέες επενδύσεις με την ενεργοποίηση σχετικής οψιόν για επέκταση του προβλήτα ΙΙΙ, ζητώντας όμως παράλληλα την κατάργηση του εγγυημένου ανταλλάγματος.

Αυτό που υποστηρίζουν οι Κινέζοι είναι ότι η διατήρηση του εγγυημένου ανταλλάγματος θα οδηγήσει σε συρρίκνωση της δραστηριότητάς τους και σε υψηλά τιμολόγια, διότι περιορίζει την ευελιξία στον προσδιορισμό των τιμών, ενώ η υπάρχουσα λιμενική υποδομή δεν επιτρέπει τους επιθυμητούς ρυθμούς ανάπτυξης. Το κινεζικό αίτημα μπορεί να συνδέεται άμεσα με τη προτεινόμενη επένδυση, ωστόσο ενδέχεται να επηρεάσει την πορεία των συζητήσεων για την ενίσχυση της παρουσίας της Cosco στον Πειραιά.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου