Τετάρτη 26 Ιουνίου 2013

Το μεγάλο στοίχημα με τους αγωγούς για την Ελλάδα


Το μεγάλο στοίχημα με τους αγωγούς για την ΕλλάδαΤον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά ενημερώνουν, 10.00 το πρωί της Τετάρτης, στο Μέγαρο Μαξίμου, εκπρόσωποι της κοινοπραξίας που εκμεταλλεύεται το αζέρικο κοίτασμα του Σαχ Ντενίζ, σχετικά με την απόφαση τους για το ποιος τελικά αγωγός – ο ελληνικού ενδιαφέροντος ΤΑΡ ή ο ανταγωνιστής Nabucco West - επελέγη για την μεταφορά του αζέρικου αερίου στην Ευρώπη. Τα στελέχη της κοινοπραξίας που θα συναντηθούν με τον πρωθυπουργό θα είναι πιθανότατα ο αντιπρόεδρος της βρετανικής BP Αλ Κούκ και ο αντιπρόεδρος της αζέρικης Socar Ελσάντ Ναζίροφ.

Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, ανεπίσημα έχει ήδη διαρρεύσει ότι ο ΤΑΡ προκρίνεται έναντι του Nabucco West. Μάλιστα την είδηση μετέδωσε και το ειδησεογραφικό πρακτορείο Neweurope,
επικαλούμενο κυβερνητικής πηγές του Μπακού.

Πάντως, η οριστική ανακοίνωση του νικητή αναμένεται να πραγματοποιηθεί την προσεχή Παρασκευή 28 Ιουνίου στο Μπακού.

Η ελληνική κυβέρνηση, αν και κρατά χαμηλούς τόνους για το θέμα, φαίνεται από νωρίς το απόγευμα να είναι συγκρατημένα αισιόδοξη για την επιλογή του Διαδρατικού Αγωγού – ΤΑΡ (Trans Adriatic Pipeline), γεγονός που θα βάλει τη χώρα μας στον νευραλγικό, από γεωπολιτικής άποψης, Νότιο Ενεργειακό Διάδρομο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ). Το πόσο σημαντικός είναι ο διάδρομος αυτός φάνηκε και από τις συναντήσεις που είχε την περασμένη εβδομάδα στις Βρυξέλλες ο πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν Ιλχάμ Αλίεφ με τον πρόεδρο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Χέρμαν βαν Ρομπάι και τον πρόεδρο της Επιτροπής Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο.

Υπενθυμίζεται ότι ο ΤΑΡ, θα διέρχεται από ελληνικό έδαφος στην πορεία του από τα ελληνοτουρκικά σύνορα ως την Ιταλία μέσω Αλβανίας, ενώ ο Nabucco West, παρακάμπτει πλήρως τη χώρα, καθώς κινείται στη διαδρομή από τα τουρκοβουλγαρικά σύνορα ως την Αυστρία.

Τα πλεονεκτήματα του ΤΑΡ έναντι του Nabucco West
Πάντως, εκτός από το γεγονός πως ο Διαδρατικός Αγωγός είναι ούτως ή άλλως ανώτερος με βάση τα εμπορικά και οικονομοτεχνικά κριτήρια, δύο εξελίξεις των τελευταίων ημερών του έδωσαν περαιτέρω προβάδισμα.

Η πρώτη είναι η ολοκλήρωση, έστω με καθυστέρηση, της Συμφωνίας Φιλοξενούσας Χώρας (Host Government Agreement – HGA) μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και της κοινοπραξίας του αγωγού. Αυτό έλαβε χώρα την περασμένη Παρασκευή.

Η δεύτερη αφορά την επί της αρχής συμφωνία της αζερικής Socar να μπει στον ΔΕΣΦΑ, ανεβάζοντας το αρχικό τίμημα των 303 εκατ. ευρώ σε 400 εκατ. ευρώ λειτουργεί κατά τα φαινόμενα καθησυχαστικά σε όσους είχαν εκφράσει φόβους ότι το δίκτυο του ΔΕΣΦΑ θα μπορούσε να περάσει σε ρωσικά χέρια. Μάλιστα, όσο και αν από ορισμένες πηγές κατεβλήθη προσπάθεια να φανεί ότι η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ και η επιλογή του αγωγού για το αζερικό αέριο είναι δύο ανεξάρτητες διαδικασίες, η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Για την οριστικοποίηση της εισόδου της Socar στον ΔΕΣΦΑ απομένουν μία σειρά όρων που θα πρέπει να πληρωθούν, όπως το αίτημα της αζερικής εταιρείας για άσκηση ανεξάρτητης εμπορικής πολιτικής που θα της επιτρέψει να καθορίσει τα τέλη διέλευσης και να αποσβέσει ταχύτερα το κόστος. Τα πάντα θα κριθούν πάντως εντός των προσεχών ημερών.
Zougla.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου