Δευτέρα 15 Απριλίου 2013

ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ



Memorandum on Cooperation in Vocational Education and Training in Europe Berlin, 10 -11 December 2012

Το μνημόνιο αυτό υπογράφηκε από τις εξής ευρωπαϊκές χώρες: Γερμανία, Πορτογαλία, Ελλάδα, Ισπανία, Λετονία, Σλοβακία, Ιταλία.
Για την Ελλάδα το μνημόνιο υπέγραψε ο Υφυπουργός Παιδείας κ. Θεόδωρος Παπαθεοδώρου. Το πλήρες κείμενο του μνημονίου είναι αναρτημένο στο διαδίκτυο.
Στο μνημόνιο συνεργασίας αναφέρεται ότι για τον περιορισμό της ανεργίας των νέων, τα κράτη θα πρέπει να εφαρμόσουν το δυϊκό  εκπαιδευτικό σύστημα της Γερμανίας (dual system) και πιο συγκεκριμένα το σύστημα μαθητείας του.  Το σύστημα αυτό θεωρείται επιτυχημένο στη Γερμανία διότι περιορίζει δραστικά την ανεργία των νέων,  λόγω του ότι παρέχει εξειδικευμένη επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση.
Το θέμα που δημιουργείται από την υπογραφή του μνημονίου είναι ο χρόνος που υπεγράφη, διότι δημιουργεί τετελεσμένα, στο κοινοβουλευτικό σώμα και την ελληνική κοινωνία,
ενόψει της ψήφισης του νόμου για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση.
Το σχετικό νομοσχέδιο είναι έτοιμο πάνω από ένα έτος, είναι προϊόν συναινετικής πρότασης   του ΕΣΥΠ και των κομμάτων που συμμετείχαν στο διάλογο, αλλά δεν ψηφίζεται άγνωστο γιατί. Ο υπουργός παιδείας είχε δεσμευτεί  ενώπιον της Βουλής ότι θα ψηφιζόταν το Φθινόπωρο…
Η παρούσα πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΠΑ στο μεσοδιάστημα περιορίζεται σε λόγια, τα οποία δείχνουν ότι συμπαθεί την Τεχνική Εκπαίδευση και την έχει υπόψη της.
Για να καταλάβει κανείς πόσο έχουν υπόψη τους την Τεχνική Εκπαίδευση δεν έχουν ιδρύσει ακόμη τη Διεύθυνση Τεχνικής Εκπαίδευσης. Εάν περιηγηθεί κανείς με υπομονή τα πολυάριθμα γραφεία της Κ.Υ. του ΥΠΑΙΘΠΑ θα βρει πολλά γραφεία  Υπουργών, Συμβούλων και Συνεργατών των Υπουργών, Γεν. Γραμματέων, Γεν. Διευθύνσεων, Διευθύνσεων, Τμημάτων  κλπ. αλλά δε θα βρει καμία πινακίδα γραφείου όπου να υπάρχει η ένδειξη Τεχνική Εκπαίδευση. Στο νέο ανανεωμένο οργανόγραμμα της Κ.Υ του ΥΠΑΙΘΠΑ πάλι δεν προβλέπεται Διεύθυνση Τεχνικής Εκπαίδευσης. Με αυτή την προχειρότητα θα εφαρμοστεί το σύστημα μαθητείας στην Ελλάδα; Όλα αυτά και άλλα πολλά αποδεικνύουν πόσο έχουν «υπόψη» τους και «συμπαθούν» την Τεχνική Εκπαίδευση. 
Τέτοιου συμπάθειες έχουν δείξει και άλλες πολιτικές ηγεσίες των οποίων γνωρίζουμε την κατάληξη…
Σχετικά με το μνημόνιο, όταν ο κ. Υφυπουργός υπέγραφε στο Βερολίνο το μνημόνιο, γνώριζε καλά την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση της Ελλάδας και το γερμανικό σύστημα μαθητείας και έκρινε ότι μπορεί να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα;
Γνώριζε ο κ. Υφυπουργός ότι οι συνθήκες που επικρατούν στην εκπαίδευση, την οικονομία, τις βιομηχανίες της Γερμανίας απέχουν κατά πολύ από αυτές που επικρατούν στην Ελλάδα;
Γνώριζε ο κ. Υφυπουργός ότι στη Γερμανία υπάρχει πληθώρα βιομηχανιών, υπηρεσιών και γενικά χώρων εργασίας όπου μπορεί να ευδοκιμήσει η μαθητεία, και η πρακτική άσκηση εκτός σχολείου, ενώ στην Ελλάδα υπάρχει πληθώρα λουκέτων;
Γνώριζε ότι στη Γερμανία μια επιχείρηση θεωρεί τιμητικό να της εμπιστεύεται  το κράτος την πρακτική άσκηση των μαθητών, και ότι στην Ελλάδα υπάρχουν εργοδότες, όχι όλοι, οι οποίοι θεωρούν ότι η μαθητεία είναι μια ευκαιρία να «πάρουν» δωρεάν κάποιους «μικρούς» για τις αγγαρείες;
Η νοοτροπία αυτή δεν αλλάζει αμέσως και βίαια. Απαιτείται κοπιώδης προσπάθεια, ποιοτική αναβάθμιση της Τεχνικής Εκπαίδευσης για την οποία δεν φαίνεται ότι υπάρχει κυβερνητικό ενδιαφέρον, ακόμη και σήμερα που διανύουμε περίοδο μεγάλης ύφεσης και ανεργίας.
Εάν υποθέσουμε ότι δεν γνωρίζει καλά την Τεχνική Εκπαίδευση η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΠΑ, γιατί δεν βελτιώνει τουλάχιστον την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση την οποία βιωματικά γνωρίζει;
Γιατί δεν περιορίζει δραστικά τον αριθμό των εισαγομένων στην Ανώτατη Εκπαίδευση, αφού γνωρίζει ότι η Ελλάδα έχει τους περισσότερους φοιτητές στην Ε.Ε. με Μ.Ο. στην Ε.Ε. 17,4% και στην Ελλάδα 29,9%, ότι δε μπορεί να συντηρεί οικονομικά μια υπερτροφική Ανώτατη Εκπαίδευση και ότι πολλές σχολές και τμήματα λειτουργούν ως προθάλαμοι ανέργων;
Γιατί να εργάζονται σήμερα στη Γερμανία 10.00 Έλληνες γιατροί για τους οποίους δαπάνησε το ελληνικό κράτος περίπου 1δις€,  σύμφωνα με την κοστολόγηση των πτυχίων από την ΑΔΙΠ, και τους γιατρούς αυτούς να τους δίνει δωρεάν η Ελλάδα στη Γερμανία;
Για να αναβαθμιστεί ποιοτικά η Ανώτατη Εκπαίδευση και να υπάρξει οικονομία, θα πρέπει να εξορθολογισθεί και ως προς τον αριθμό των φοιτητών. Οι προσπάθειες για οικονομία τύπου «Σχέδιο ΑΘΗΝΑ» δεν θα φέρουν ουσιαστικό αποτέλεσμα.
Τέλος εάν υπήρχε η  Θεά Αθηνά είναι προφανές ότι για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης δεν θα συνιστούσε στην πολιτική ηγεσία να ξεκινήσει με το  περίφημο σχέδιο που φέρει το όνομά της. Τα ΑΕΙ (το ρετιρέ) όταν δεν στηρίζονται σε στέρεα θεμέλια (Πρωτοβάθμια – Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση) τότε είναι κτίσματα στην άμμο. Δυστυχώς όμως η Θεά Αθηνά δεν υπάρχει για να μας δώσει τη σοφία της.
Ας πρυτανεύσει τουλάχιστον η κοινή λογική. Ίδωμεν. 


Κωνσταντίνος Αδριανουπολίτης
Εκπαιδευτικός – Ερευνητής
Πρόεδρος Ε.Ε.Τ.Ε.Κ.


           

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου