Κυριακή 27 Ιανουαρίου 2013

Αδιαφορούν για την τεχνική εκπαίδευση

epal epagelmatiki ekpaideysi 300 191
Η ΜΕΓΑΛΗ οικονομική κρίση, την οποία διανύουμε, θα έχει άμεσα τον αντίκτυπο της και στην εκπαίδευση. Θα πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι η τριτοβάθμια εκπαίδευση θα συρρικνωθεί, θα γίνουν συγχωνεύσεις σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, θα αυξηθεί το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών και θα υπάρξει στροφή των μαθητών προς την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση. Είναι απορίας άξιο το γεγονός ότι, ενώ η οικονομική, εκπαιδευτική κ.λπ. κατάσταση στα πανεπιστήμια είναι δραματική, εντούτοις η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας αποφάσισε την αύξηση του αριθμού των εισαχθέντων στα πανεπιστήμια κατά 2.300 περίπου φοιτητές, όταν οι δαπάνες στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μειώνονται κατά 17%. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας
(υπουργός, υφυπουργός, γεν. γραμματέας), αν και γνωρίζουν από μέσα τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, φαίνεται να μην αντιλαμβάνονται ότι η Ελλάδα, η φτωχότερη χώρα της Ευρωζώνης και με διαλυμένη την οικονομία της, δεν μπορεί να συντηρεί τον μεγαλύτερο αριθμό φοιτητών σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση με 29,9%, όταν ο μ.ό. στην Ε.Ε. είναι 17,4% (key data on education in Europe, 2009). Για το φαινόμενο της μαζικής μετανάστευσης των πτυχιούχων ΑΕΙ, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας δεν έκανε τίποτα, εκτός από τη δήλωση του υπουργού ότι το θέμα της διαρροής του επιστημονικού δυναμικού της χώρας προβληματίζει ιδιαίτερα την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ! Το μαθητικό δυναμικό των ΕΠΑΛ ΕΠΑ.Σ. αυξάνεταιτα τρία τελευταία χρόνια και η αύξηση θα είναι μεγαλύτερη από το επόμενο σχολικό έτος, κυρίως λόγω της οικονομικής κρίσης. Τι κάνει το υπουργείο Παιδείας για να προλάβει τα γεγονότα Απολύτως τίποτα. Αντίθετα καθυστερεί αδικαιολόγητα την ψήφιση του νόμου για το τεχνολογικό λύκειο, δεν εκτελεί κανένα έργο του ΕΣΠΑ για την τεχνική εκπαίδευση και δεν κινείται τίποτα ούτε σε επίπεδο οικονομικού σχεδιασμού. Το ΙΕΠ δεν έχει σχεδιάσει τίποτα για την TEE κατά την πολύμηνη αναμονή έλευσης του νέου προέδρου. Ο νέος νόμος, όταν ψηφισθεί, θα συναντήσει ανυπέρβλητα εμπόδια στην εφαρμογή του, διότι η τεχνική εκπαίδευση έχει ανάγκη κυρίως από εσωτερική μεταρρύθμιση. Για να εφαρμοστεί ο νέος νόμος και να επιτύχει η εφαρμογή του, είναι απαραίτητο να ορισθούν ομάδες εργασίας από ειδικούς επιστήμονες για την εκπόνηση προγραμμάτων σπουδών, να γίνουν συγγραφικές ομάδες για την έκδοση διδακτικών βιβλίων συμβατών με τα προγράμματα, να γίνει προμήθεια εργαστηριακού εξοπλισμού και να γίνει η αναγκαία επιμόρφωση των εκπαιδευτικών που θα τα διδάξουν. Πότε θα γίνουν όλα αυτά Να θυμίσουμε ότι, όταν έγινε η μεταρρύθμιση για τα TEE, υπήρχαν τα κονδύλια, έγιναν οι συγγραφικές ομάδες και εκδόθηκαν περίπου 500 νέα βιβλία τα οποία χρησιμοποιούνται μέχρι σήμερα. Τα βιβλία αυτά δεν εκδόθηκαν έγκαιρα, με αποτέλεσμα να σταλούν στα σχολεία CD, φωτοτυπίες κ.λπ. και η τότε πολιτική ηγεσία δεν απέφυγε την κατακραυγή. Στην προκειμένη περίπτωση, επειδή δεν προλαβαίνουν να γίνουν οι απαραίτητες προετοιμασίες, θα χρησιμοποιηθούν βιβλία γενικών μαθημάτων των ΓΕΑ και βιβλία ειδικοτήτων των TEE τα οποία έχουν συγγραφεί για σχολεία με διαφορετικούς στόχους και διαφορετικό επίπεδο μαθητών και ως εκ τούτου είναι ακατάλληλα. Εξίσου δύσκολη είναι η κατάσταση με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της TEE, τον εξοπλισμό, τα επαγγελματικά δικαιώματα, τη σύνδεση με την αγορά εργασίας κ.λπ. Τι μέλλει γενέσθαι Ίδωμεν...
Κ. Ανδρανουπολίτης
Εκπαιδευτικός ερευνητής

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου