Δευτέρα 15 Οκτωβρίου 2012

Τελικά αποτελέσματα εκπαιδευτικού διαγωνισμού «Δημιουργήστε ψηφιακά,...»

1ypotrofies 
ΤΕΛΙΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
4ου ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΥ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟY ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΕΕΕΠ‐ΔΤΠΕ
(2011‐2012)
«Δημιουργήστε ψηφιακά, κατασκευάστε ένα website, γίνετε πρεσβευτές του τόπου σας»
(υπό την αιγίδα του Υ.ΠΑΙ.Θ.Π.Α.)
http://www.diagonismos2012.com
ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ ΣΤΟΝ 4ο ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΕΕΕΠ‐ΔΤΠΕ Προσπαθούμε να εμφυσήσουμε στους μαθητές μας αρχές, ώστε να μπορέσουν να εκτιμήσουν την αξία της παιδείας, όχι απλά σαν εργαλειακή εγκυκλοπαιδική μόρφωση, αλλά κυρίως σαν μέσο ψυχικής και πνευματικής καλλιέργειας, που οδηγεί στην ποιοτική βίωση της ζωής και σαν μηχανισμό προσωπικής ενδυνάμωσης και συλλογικής αντίστασης στη φθορά της παρακμής. Σε μια εποχή που η παιδεία δέχεται συνεχόμενα χτυπήματα και βρίσκεται στο μάτι του κυκλώ‐ να της κρίσης, κρίσης οικονομικής, πολιτικής και ιδεολογικής, που υποθάλπει φαινόμενα ατομισμού, ηθικής απαξίωσης και
αποστροφής από τα κοινά και ενισχύει χρησιμοθηρικές αντιλήψεις, ο ρόλος της παιδείας, σε πείσμα όσων επιχειρούν με τις πολιτικές επιλογές τους συστηματικά το αντίθετο, αναδεικνύεται καταλυτικός για την δημιουργία ενεργών, σκεπτόμενων πολιτών. Η ουσιαστική εκπαιδευτική εμπειρία συνιστά όρο εκ των ων ουκ άνευ, σε μια πιο αισιόδοξη προοπτική εξόδου από την κρίση. Και μολονότι η εκπαιδευτική μας καθημερινότητα, με τα διαρκώς εντεινόμενα προβλήματα και τις ασφυκτικές απαιτήσεις της «ύλης», δεν επιτρέπει πολλά περιθώρια ελιγμών προς την παραπάνω κατεύθυνση, ευτυχώς, η εκπαιδευτική κοινότητα αντιστέκεται σθεναρά. Έτσι αναπτύσσει δράσεις, που υπερβαίνοντας τα στενά όρια των καθηκοντολογίων, εμπνέουν τους εμπλεκόμενους ‐ δάσκαλους και μαθητές‐ και χαράζουν μονοπάτια απόδρασης, αν όχι διεξόδου, από την παντοειδή κρίση που μας έχει κυκλώσει. Ο διαγωνισμός της ΕΕΕΠ‐ ΔΤΠΕ, για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά, με τη θετική ανταπόκριση και την εθελοντική συμμετοχή σε αυτόν, είναι μια από αυτές τις δράσεις που μας επιτρέπουν ακόμα να χαμογελάμε και να ατενίζουμε με ελπίδα το εκπαιδευτικό και σε επέκταση το μέλλον του τόπου μας. Ο ενθουσιασμός με τον οποίο οι συμμετέχοντες αγκάλιασαν το διαγωνισμό και ο οποίος αποτυπώνεται στις γεμάτες μεράκι και φροντίδα ψηφιακές εργασίες που μας κατέθεσαν, αποτελεί αδιάσειστο κριτήριο, ότι η εκπαίδευση δεν έχει εκφυλιστεί σε μια τυπική διαδικασία. Αντίθετα, διατηρεί ακόμα σαν θεσμός τα αξιακά του ερείσματα και γίνεται φανερό ότι μόνο μέσα από αυτήν, θα μπορέσει να προωθηθεί η μορφή εκείνη του ενεργού, μελλοντικού πολίτη, που έχει ανάγκη η κοινωνία. Τόσο οι διοργανωτές και όσοι στελέχωσαν το διαγωνισμό, αλλά πάνω από όλα οι μαθητές μας, αξίζουν ένα τεράστιο μπράβο, που καταπιάστηκαν με δράσεις που δεν ανάγονται ούτε σε βαθμοθηρικά, ούτε σε άλλης φύσης ωφελιμιστικά αίτια, αλλά απλά, προάγουν και ενισχύουν την έννοια της παιδείας, της συνεργατικότητας, της δημιουργικότητας και της ενεργούς κοινωνικής ταυτότητας, σε μια περίοδο γενικότερης αποδόμησης. Οι φετινές συμμετοχές ήταν όλες ανεξαιρέτως εξαίρετες και αξίζουν πολλά συγχαρητήρια σε όλους, που έδωσαν το παρόν στην πρώτη γραμμή, στη μάχη για μια ποιοτικότερη εκπαίδευση.
Κλικ http://diagonismos2012.com/eniaios_pinakas_apotelesmatwn_4ou_diagwnismou.xls


Το διαδίκτυο έχει αναδειχτεί σε χώρο δημιουργίας και πνευματικής έκφρασης με πολλές και πρωτόγνωρες ιδιότητες. Ο ψηφιακός πλουραλισμός που επισημαίνουν οι μελετητές του διαδικτύου, μεταφράζεται και σε έναν δημιουργικό πλουραλισμό, για όλους τους ψηφιακούς πολίτες, τις ομάδες, τους φορείς. Ίσως η δημιουργικότητα αυτή προσλαμβάνεται ατομικά από τις μεμονωμένες οθόνες των χρηστών. Το διαδίκτυο δεν ονομάστηκε τυχαία το «μέσο με τον ένα θεατή».

Από την άλλη ένας διαγωνισμός, ένα έθος γεννημένο στην "αναλογική" εποχή, όταν μεταφέρεται στον κυβερνοχώρο, οδηγεί σε μια κοινότητα με την αμεσότητα του αναλογικού αλλά και την πληθυσμιακή δυναμική του ψηφιακού. Είναι ένας ενδιαφέρων συνδυασμός.

Με άλλα λόγια, ο συναγωνισμός με ψηφιακά έργα, διακρίνεται από την ευκολία συμμετοχής, γιατί τα απαιτούμενα υλικά μέσα για δημιουργία είναι ελάχιστα, καθώς απαιτείται κυρίως η ιδέα και η καινοτομία. Διακρίνεται και από τον ελκυστικό τρόπο με τον οποίο μια ενεργοβόρα παράδοση της προ-διαδικτύου εποχής - ο διαγωνισμός - μετουσιώνεται, με λίγη ενέργεια πλέον, σε ψηφιακή πράξη, φέροντας μαζί της όλη την ένταση, την έμπνευση και τη συμμετοχικότητα που τη διακρίνει.

Ένας διαγωνισμός είναι πάντα μια ευκαιρία για δραστηριοποίηση, για παρακίνηση, για καλλιέργεια της συλλογικής δράσης, για δημιουργία, για συνάντηση, για εσωτερική και συλλογική ανάπτυξη. Γι’ αυτό και ο νικητής και ο συμμετέχων, ωφελούνται εξίσου. Γι’ αυτό και ιστορικά γνωρίζουμε ότι στους σπουδαίους, "ολυμπιακών διαστάσεων" αγώνες το έπαθλο ήταν συμβολικό. Σε αυτό το παιχνίδι δεν μπορούν παρά να βγουν όλοι κερδισμένοι.


Έτσι, από το ζήτημα του ψηφιακού διαγωνισμού μεταβαίνουμε στο ζήτημα της παιδαγωγικής - ή ανθρωπoαγωγικής αν επιθυμείτε - αξίας της άμιλλας.

Η αξία της αμοιβής είναι αναμφισβήτητη. Η αμοιβή, το έπαθλο, ο έπαινος, είναι κίνητρα, είναι παρωθήσεις, είναι αφετηρίες για δράσεις που οδηγούν τον άνθρωπο με ευθεία πορεία στην «ανθρώπινη» διάστασή του. Γι' αυτό και ο αθλοθέτης πρέπει να ορίσει τους κανόνες και τα έπαθλα αυτά σε μια τέτοια προοπτική.
Και δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι η ίδια η διαδικασία της προετοιμασίας και της συμμετοχής πρέπει να έχουν αυτή τη διάσταση: της διαδικασίας που οργανώνει, αναβαθμίζει, γονιμοποιεί την ανθρώπινή μας φύση. Ο πυρετός της προετοιμασίας, η σύνεση της κρίσης, οι συμβουλές της βελτιστοποίησης, είναι τα οφέλη της πορείας, όχι του προορισμού.
Τέλος, ωφελημένο είναι και το κοινό, που απολαμβάνει τα προϊόντα μιας ποιοτικής προσπάθειας, που βλέπει τον «πήχη» γύρω του να ανεβαίνει. Σε μια τέτοια προοπτική, κάθε διαγωνισμός γίνεται μια μεγέθυνση της προσπάθειας που όλοι κάνουμε καθημερινά να είμαστε καλύτεροι. Για μας και για τους γύρω μας.

Όταν όλα αυτά περιστρέφονται γύρω από την εκπαίδευση, τα οφέλη αφορούν και στις μικρότερες ηλικίες. Οι μικροί μαθητές μαθαίνουν την άμιλλα, τον ευγενικό συναγωνισμό, την χαρά της προσπάθειας, τον φωτισμό της καινοτομίας.
Άλλωστε το διαδίκτυο είναι ένα εργαλείο, και όπως κάθε εργαλείο, δεν έχει ηθικό περιεχόμενο. Αυτό του το προσδίδουμε εμείς. Ένας διαγωνισμός με επίκεντρο το διαδίκτυο είναι μια μεταφορά μιας εποικοδομητικής πρακτικής στον κυβερνοχώρο. Και σε τέτοιες μεταφορές, είναι φανερό ότι όλοι θα πρέπει να πασχίζουμε, γι' αυτό το τόσο νέο, τουλάχιστο ηλικιακά, εργαλείο.







Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου