Παρασκευή 12 Οκτωβρίου 2012

Οι προτάσεις της ΠΕΚΑΠ για την Πληροφορική στα Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια

Οι προτάσεις  της ΠΕΚΑΠ για την Πληροφορική στα Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια
Η Π.Ε.ΚΑ.Π. κατέθεσε υπόμνημα στο υπουργείο Παιδείας για τα ζητήματα Πληροφορικής που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης, τόσο στη Δευτεροβάθμια, όσο και στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Αναλυτικά:
Γενικό και Επαγγελματικό Λύκειο
Επανερχόμαστε στο θέμα της κατάργησης των μαθημάτων πληροφορικής στο Γενικό Λύκειο. Οι αλλαγές στο Λύκειο που ξεκίνησαν από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου, είχαν ως αποτέλεσμα να εφαρμοστεί ημιτελώς ένα σχέδιο με αλλαγές μόνο στα μαθήματα της Α' και Β' Λυκείου. Θεωρούμε αδιανόητο για την εποχή μας, την εποχή της τεχνολογίας και της ψηφιακής εξέλιξης, να μην διδάσκεται μάθημα γενικής παιδείας Πληροφορικής στις τάξεις του Λυκείου.
Υπάρχει μια κακώς εννοούμενη ταύτιση της Πληροφορικής ως Επιστήμης με τη χρήση της ως εργαλείου στους υπολογιστές (Τ.Π.Ε.), που οδηγεί σε στρεβλώσεις στη διδασκαλία των μαθημάτων. Η Πληροφορική συχνά δεν αναγνωρίζεται ως επιστήμη από παράγοντες του Υπουργείου, αλλά θεωρείται δεξιότητα με αποτέλεσμα να μην υπάρχει μάθημα γενικής παιδείας και επιπλέον στις ισχύουσες αναθέσεις μαθημάτων (Υ.Α. 118842/Γ2/17-09-2008 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει) δίνεται η δυνατότητα σε εκπαιδευτικούς άλλων ειδικοτήτων, με μοναδικό προσόν μια πιστοποίηση στη βασική χρήση Η/Υ, να διδάσκουν μαθήματα Πληροφορικής στα ΕΠΑ.Λ. Από την άλλη πλευρά, στους εκπαιδευτικούς Πληροφορικής η δεύτερη ανάθεση αφορά ελάχιστα μαθήματα, ακόμα και σε περιπτώσεις που έχουν διδαχθεί μεγάλο αριθμό αντίστοιχων μαθημάτων στις σπουδές τους. Τα μαθήματα αυτά αναγνωρίζονται από αντίστοιχα τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά αυτή η γνώση δεν αναγνωρίζεται πουθενά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Γυμνάσιο
Στα πλαίσια της αναβάθμισης της παρεχόμενης Πληροφορικής Παιδείας, το μάθημα της Πληροφορικής αναβαθμίστηκε πιλοτικά στο Γυμνάσιο σε δίωρο, αναγνωρίζοντας έτσι την ανάγκη για την ορθότερη διδασκαλία των μαθημάτων Πληροφορικής. Η εφαρμογή του πιλοτικού προγράμματος σε όλα τα Γυμνάσια της χώρας θα αποτελέσει το πρώτο βήμα προς την κατεύθυνση αυτή.
Θα πρέπει βέβαια αντίστοιχα να συνεχιστεί η ποιοτική αναβάθμιση στο περιεχόμενο των Προγραμμάτων Σπουδών, αλλά και να ληφθεί υπόψη ότι τα εργαστηριακά μαθήματα σε όλο το φάσμα της Πρωτοβάθμιας και >ευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για να διδαχθούνορθά θα πρέπει να γίνονται με έναν μαθητή ανά υπολογιστή. Ακόμη σε κάθε περίπτωση δεν πρέπει να υπάρχουν διακρίσεις στη διδασκαλία εργαστηριακών μαθημάτων, όπως αυτή τη στιγμή ισχύει για τα εργαστηριακά μαθήματα Πληροφορικής των ΕΠΑ.Λ. σε σχέση με των άλλων ειδικοτήτων ή τη διδασκαλία των μαθημάτων Πληροφορικής στα Δημοτικά.
Άλλωστε, στα πλαίσια της προκηρυχθείσας πιστοποίησης στις Τ.Π.Ε., σαφώς δεν επαρκεί ένα μονόωρο μάθημα, ούτε η διδασκαλία από έναν εκπαιδευτικό σε μεγάλο αριθμό μαθητών. Θα πρέπει να υπάρχει δεύτερος εκπαιδευτικός από ένα λογικό αριθμό μαθητών και πάνω ή το τμήμα να χωρίζεται για την εργαστηριακή διδασκαλία, όπως είχε εφαρμοστεί παλιότερα.
Με την ορθή και αποτελεσματική διδασκαλία της Πληροφορικής στο Γυμνάσιο θα ικανοποιηθεί ένα πάγιο κοινωνικό αίτημα, αυτό της αναγνώρισης των βασικών γνώσεων χρήσης υπολογιστή χωρίς πρόσθετο κόστος για τους απόφοιτους της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, καθώς σήμερα οι μαθητές αναγκάζονται να καταφύγουν σε πιστοποίηση που διενεργείται από ιδιωτικούς φορείς και στοιχίζει ακριβά στην ελληνική οικογένεια.
Πρωτοβάθμια εκπαίδευση
Επισημαίνουμε επίσης το πρόβλημα που δημιουργείται στις διαδικασίες
απόσπασης και διάθεσης καθηγητών Πληροφορικής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, καθώς με τις παρούσες συνθήκες εκπαιδευτικοί της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης δεν μπορούν να ζητήσουν απόσπαση από το ΠΥΣ>Ε που ανήκουν στο ΠΥΣΠΕ του ίδιου νομού, με αποτέλεσμα αν διατεθούν από το οικείο ΠΥΣ>Ε, τελικά να έπονται των αποσπασμένων στις τοποθετήσεις. Βέβαια, όλα τα προβλήματα αυτά μπορούν να λυθούν εφόσον προχωρήσει άμεσα η διαδικασία πλήρωσης των οργανικών θέσεων που έχουν δημιουργηθεί στην Πρωτοβάθμια με την κοινή Υ.Α. 50200/>1 (ΦΕΚ 1493/τ.Β'/04-05- 2012), καθώς και με τη στελέχωση με εκπαιδευτικούς πληροφορικής σε οργανικές θέσεις σε όλα τα Δημοτικά της χώρας.
Εργαστήρια Πληροφορικής (Σ.Ε.Π.Ε.Η.Υ.) - Υπεύθυνοι εργαστηρίων
Στην εγκύκλιο 106549/Γ7/14-09-2012 "Επιλογή και αρμοδιότητες των Υπευθύνων Σ.Ε.Π.Ε.Η.Υ. Γυμνασίων, ΓΕΛ >/θμιας Εκπ/σης" δεν συμπεριλαμβάνονται τα εργαστήρια Σ.Ε.Π.Ε.Η.Υ. των ΕΠΑ.Λ. και των Σ.Μ.Ε.Α.Ε. και επιπλέον σε σχολικές μονάδες με περισσότερα εργαστήρια ορίζεται ένας υπεύθυνος για όλα τα εργαστήρια σε αντίθεση με ότι ίσχυε τις προηγούμενες χρονιές, αγνοώντας το φόρτο εργασίας που έχει ένα σχολικό εργαστήριο Σ.Ε.Π.Ε.Η.Υ.
Επιπλέον θα πρέπει να αναγνωριστεί και στους υπεύθυνους εργαστηρίων Πληροφορικής της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης η 3ωρη εργαστηριακή απασχόληση.
Υπενθυμίζουμε την πλήρη αντίθεσή μας στη δυνατότητα ορισμού ως υπεύθυνων εργαστηρίων Πληροφορικής άλλων εκπαιδευτικών εκτός του κλάδου Πληροφορικής ΠΕ19 / ΠΕ20. Χωρίς κανένα προφανή λόγο, τα εργαστήρια Πληροφορικής στην Πρωτοβάθμια αντιμετωπίζονται τελείως διαφορετικά από αυτά της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Επίσης τα Σ.Ε.Π.Ε.Η.Υ. δεν χρησιμοποιούνται μόνο για τα μαθήματα Πληροφορικής, αλλά στα πλαίσια της αναμόρφωσης των προγραμμάτων σπουδών, χρησιμοποιούνται τόσο για την υλοποίηση του Ψηφιακού Σχολείου και της ενσωμάτωσης των Τ.Π.Ε. στη διδασκαλία των μαθημάτων, όσο και για τις αυξημένες ανάγκες της Ερευνητικής Εργασίας, που από φέτος διδάσκεται εκτός από την Α' και στη Β΄ τάξη του Λυκείου.
Επιμόρφωση εκπαιδευτικών ΠΕ19/ΠΕ20
Ένα σημαντικό ακόμα θέμα, εκτός από την ποιοτική αναβάθμιση των διδασκόμενων μαθημάτων σε αριθμό ωρών και περιεχόμενο, είναι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών Πληροφορικής. Σε λίγες μέρες ξεκινούν οι διαδικασίες για την επιμόρφωση Β' επιπέδουτων εκπαιδευτικών Πληροφορικής ΠΕ19 / ΠΕ20 και εκτός από αυτούς δίνεται η
δυνατότητα να κάνουν αιτήσεις για την επιμόρφωσή τους και εκπαιδευτικοί άλλων κλάδων που διδάσκουν μαθήματα Πληροφορικής. Αναλύσαμε παραπάνω τις θέσεις μας για τις αναθέσεις των μαθημάτων και τα κριτήρια, οπότε θεωρούμε αδιανόητο κάτι τέτοιο, ειδικά από τη στιγμή που δεν θα μπορούν να καλυφθούν στην επιμόρφωση όλοι οιενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί του κλάδου.
Επίσης, μέχρι στιγμής δεν έχει ληφθεί καμία μέριμνα για τη δυνατότητα
επιμόρφωσης εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε απομακρυσμένες περιοχές, όπως η νησιωτική χώρα. Όπως καταλαβαίνετε, θα πρέπει να υπάρξει δυνατότητας αξιοποίησης της τεχνολογίας και των σύγχρονων μεθόδων διδασκαλίας (τηλεεκπαίδευση, εξ' αποστάσεως εκπαίδευση και ηλεκτρονική μάθηση) και για αυτούς, σε άλλη περίπτωση θα αποτελεί διάκριση εις βάρος τους, καθώς εκτός από τον αποκλεισμό τους στην επιμόρφωση θα υπολείπονται και σε μοριοδότηση για μελλοντικές θέσεις ευθύνης σε
σύγκριση με συναδέλφους τους που υπηρετούν σε αστικά κέντρα και έχουν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν οποιαδήποτε επιμόρφωση δια ζώσης.
Επιπλέον θα πρέπει να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση ώστε να αναγνωρίζεται στους καθηγητές Πληροφορικής η γνώση βασικής χρήσης Η/Υ, ώστε να αποφευχθούν στο μέλλον προβλήματα που ανακύπτουν συνεχώς σε σχέση με το συγκεκριμένο θέμα.
(προκήρυξη θέσεων υπευθύνων Σ.Σ.Ν., υπευθύνων Σχολικών Δραστηριοτήτων, Διευθυντών Σ.Δ.Ε. κ.α.)
Σχολικοί Σύμβουλοι Πληροφορικής
Στις προκηρύξεις Υ.61/92314/>2/13-09-2006 και Υ-17/21478/δ2/21-02-2011 των θέσεων Σχολικών Συμβούλων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, δεν έχει δοθεί η δυνατότητα στους συναδέλφους του κλάδου ΠΕ20 να συμμετέχουν στη διαδικασία επιλογής Σχολικών Συμβούλων. Θεωρούμε ότι πρέπει να αρθεί αυτή η αδικία, καθώς οι αναθέσεις των μαθημάτων Πληροφορικής σε Γυμνάσιο, Γενικό και Επαγγελματικό Λύκειο γίνονται στους καθηγητές Πληροφορικής των κλάδων ΠΕ19 και ΠΕ20 με ενιαίο τρόπο και χωρίς καμιά διάκριση (Ν2009/1992). Τα προβλήματα αυτά θα μπορούσαν να λυθούν με ενοποίηση των κλάδων ΠΕ19 και ΠΕ20 σε ένα κλάδο ΠΕ19 με δύο υπο-κλάδους ΠΕ19.01 και ΠΕ19.02 αντίστοιχα.
Ακόμα θα πρέπει να υπάρχει η πρόβλεψη ώστε οι Σχολικοί Σύμβουλοι Πληροφορικής να έχουν την ευθύνη της επιστημονικής καθοδήγησης και των εκπαιδευτικών που υπηρετούν στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Επιπλέον προτείνουμε την αύξηση του αριθμού των Σχολικών Συμβούλων Πληροφορικής, διότι οι 27 θέσεις που υπάρχουν σήμερα δεν επαρκούν για την επιστημονική καθοδήγηση των χιλιάδων εκπαιδευτικών Πληροφορικής που υπηρετούν στις σχολικές μονάδες της χώρας.
Διορισμοί - Παιδαγωγική επάρκεια
Κλείνοντας, θα θέλαμε για άλλη μια φορά να επισημάνουμε το θέμα των διορισμών των διοριστέων του ΑΣΕΠ του 2008, αλλά και της εξόφθαλμης αναγνώρισης της παιδαγωγικής επάρκειας μόνο ενός τμήματος Πληροφορικής από τα περίπου 40 της χώρας. Μάλιστα, η αναγνώριση αυτή έχει βασιστεί σε γνωμοδότηση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για ένα μέρος αποφοίτων του τμήματος (συγκεκριμένων ετών εισαγωγής) και με αναιτιολόγητη απόφαση συμπεριέλαβε εσαεί όλους τους αποφοίτους του τμήματος.
Άποψή μας αποτελεί ότι θα πρέπει να συμπεριληφθούν όλα τα τμήματα Πληροφορικής στις καθηγητικές σχολές, όπου ανήκουν και αντίστοιχα τμήματα Μαθηματικών, Φυσικών κ.α. και αντίστοιχα στα νέα Προγράμματα Σπουδών να εναρμονιστούν κατευθύνσεις εκπαίδευσης σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Ν. 3848/2010.
Η Ένωσή μας εκφράζει την επιθυμία να καταθέσει ολοκληρωμένες προτάσεις για τη σωστή διδασκαλία της Πληροφορικής. Η διδασκαλία της Πληροφορικής θα πρέπει να αποκτήσει το κύρος που της αναλογεί και που αναγνωρίζεται από την κοινωνία στο σύνολό της. Στις περισσότερες περιπτώσεις αυτό μπορεί να γίνει και χωρίς πρόσθετο οικονομικό κόστος, αξιοποιώντας τους εκπαιδευτικούς του κλάδου μας και τις προτάσεις μας. Ελπίζουμε ότι η νέα ηγεσία του Υπουργείου θα σταθεί στο ύψος των περιστάσεων μακριά από μικροκομματικές αντιλήψεις και πελατειακές τακτικές, αποφασίζοντας με γνώμονα μόνο το καλό των μαθητών και αυριανών πολιτών.
Το Δ.Σ. της Π.Ε.ΚΑ.Π.__

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου