Τρίτη 2 Οκτωβρίου 2012

Το τελικό Σχέδιο της Κύπρου για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών


Το τελικό Σχέδιο της Κύπρου για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών

Την τελική πρόταση , μετά από διάλογο που ξεκίνησε το 2009, ανακοίνωσε ο υπουργός παιδείας της Κύπρου Γ. Δημοσθένους (ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΗΝ ΠΡΟΤΑΣΗ), η οποία προβλέπει:
• H εισαγωγή ενός συστήματος εσωτερικής αξιολόγησης των σχολικών μονάδων, που εφαρμόζεται στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες και σε όλες τις
εκπαιδευτικά ανεπτυγμένες χώρες. Με την εισαγωγή του συστήματος εσωτερικής αξιολόγησης της σχολικής μονάδας, το ΥΠΠ επιδιώκει την μετατόπιση της έμφασης
της αξιολόγησης από τον εκπαιδευτικό ως άτομο στο εκπαιδευτικό έργο που επιτελείται στις
σχολικές μονάδες.

• Εισάγεται, πέρα από την εσωτερική και η εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων. Η εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων θα έχει, επίσης, συμβουλευτικό χαρακτήρα, θα διενεργείται δηλαδή με στόχο τη βελτίωση και όχι τη σύγκριση των σχολικών μονάδων. Θα πραγματοποιείται τουλάχιστον μια φορά
ανά πενταετία για κάθε σχολική μονάδα.
• Εισάγεται σύστημα υποστήριξης της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών, αναγνωρίζοντας ότι ένας εκπαιδευτικός έχει τη δυνατότητα βελτίωσης όχι μόνο στα αρχικά στάδια αλλά καθ' όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας του. Για τις ανάγκες αυτού του συστήματος δημιουργείται η θέση του Παιδαγωγικού
Συμβούλου στις σχολικές μονάδες. Οι ΠαιδαγωγικοίΣύμβουλοι θα επιτελούν ρόλο μέντορα και επιμορφωτή για τον εκπαιδευτικό, θα παρέχουν υποστήριξη στους
εκπαιδευτικούς, θα αποτελούν τους πραγματικούς καθοδηγητές, την πηγή του προβληματισμού, της βελτίωσης και της αλλαγής των εκπαιδευτικών και των
σχολείων.
• Εκσυγχρονίζεται το σύστημα αξιολόγησης για μονιμοποίηση των εκπαιδευτικών, δίνοντας σε αυτή τη διαδικασία ουσιαστικό περιεχόμενο. Σε επίπεδο σχολικής μονάδας οι νεοδιόριστοι εκπαιδευτικοί θα στηρίζονται από τους Παιδαγωγικούς Συμβούλους με την παροχή διδακτικού υλικού, την παρακολούθηση
προγραμματισμένων διδασκαλιών του Παιδαγωγικού Συμβούλου και άλλων εκπαιδευτικών και τη στήριξη για την αντιμετώπιση προβλημάτων προσαρμογής.
• Δημιουργείται Ακαδημία Εκπαιδευτικής Ηγεσίας, για την κατάρτιση και αξιολόγηση όσων επιθυμούν να προαχθούν και να αναλάβουν καθήκοντα Διοικητικού Βοηθού Διευθυντή, Παιδαγωγικού Συμβούλου, Διευθυντή και Σχολικού Συμβούλου. Η παρακολούθηση των προγραμμάτων της Ακαδημίας Εκπαιδευτικής
Ηγεσίας, η αξιολόγηση των οποίων θα αξιοποιείται για σκοπούς προαγωγής, θα αποτελεί προϋπόθεση για τη διεκδίκηση οποιασδήποτε θέσης προαγωγής. Μέσα από
καθοδηγημένες και καλά σχεδιασμένες εμπειρίες, τα υποψήφια στελέχη της Εκπαίδευσης θα καταρτίζονται τόσο θεωρητικά όσο και πρακτικά πριν την ανάληψη των καθηκόντων που θα κληθούν να επιτελέσουν και όχι μετά την προαγωγή όπως συμβαίνει σήμερα. Η δημιουργία της Ακαδημίας Εκπαιδευτικής Ηγεσίας λαμβάνει υπόψη το δεδομένο ότι η κατάρτιση των στελεχών της εκπαίδευσης αποτελεί βασική παράμετρο για τη βελτίωση της λειτουργίας των σχολικών μονάδων και του
εκπαιδευτικού συστήματος.
• Προτείνεται ένα νέο σύστημα αξιολόγησης για την προαγωγή των εκπαιδευτικών, με στόχο την επιλογή και προαγωγή των καταλληλότερων κατά θέση εκπαιδευτικών. Το σύστημα για σκοπούς προαγωγών συνδυάζει στοιχεία των δύο μοντέλων που είχε καταθέσει τόσο στην αρχική όσο και στην αναθεωρημένη πρόταση.
Με βάση την πρόταση του ΥΠΠ, η αξιολόγηση τωνυποψήφιων στελεχών της εκπαίδευσης θα διενεργείται μέσα στα πλαίσια των προγραμμάτων της Ακαδημίας
Εκπαιδευτικής Ηγεσίας, όπου τα υποψήφια στελέχη θα αξιολογούνται με βάση τις ικανότητες και δεξιότητες που απαιτούνται για κάθε θέση προαγωγής ξεχωριστά και με βάση το έργο που επιτελούν στην τάξη και στη σχολική μονάδα.
• Αποσυνδέεται η ανέλιξη των εκπαιδευτικών από την ανάληψη διοικητικών καθηκόντων, με στόχο να δοθούν κίνητρα στους εκπαιδευτικούς που το επιθυμούν
να παραμένουν στην τάξη. Συγκεκριμένα, προτείνεται ηκαθιέρωση τριών διαφορετικών θέσεων ανέλιξης των απλών εκπαιδευτικών: (α) Ανώτερος Εκπαιδευτικός (β) Παιδαγωγικός Σύμβουλος (γ) Διοικητικός Βοηθός
Διευθυντής. Η αλλαγή αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο της ανακατανομής των υφιστάμενων οργανικών θέσεων που προβλέπεται στην πρόταση.
• Η αρχαιότητα παύει να είναι το κυρίαρχο κριτήριο για την προαγωγή των εκπαιδευτικών. Το σύστημα που προτείνεται για τις προαγωγές γίνεται πιο αξιοκρατικό και οι εκπαιδευτικοί θα έχουν ήδη από το όγδοο έτος
υπηρεσίας τη δυνατότητα προαγωγής σε ανώτερη θέση.
• Προβλέπεται η μετεξέλιξη του Επιθεωρητή σεΣχολικό Σύμβουλο. Σημειώνεται ότι στους Σχολικούς Συμβούλους θα ανατίθενται εκ περιτροπής είτε καθήκοντα Ανώτερου Παιδαγωγικού Συμβούλου είτε καθήκοντα Αξιολογητή, ανάλογα με τις υπηρεσιακές ανάγκες.
• Εισάγεται, για πρώτη φορά, συγκεκριμένο σύστημα και διαδικασία για τις περιπτώσεις υπηρεσιακής ανεπάρκειας ή ακαταλληλότητας. Με βάση αυτό το
σύστημα θα μπορεί να λαμβάνεται απόφαση για αφυπηρέτηση από τη δημόσια εκπαιδευτική υπηρεσία, σε περίπτωση αναίτιας υπηρεσιακής ανεπάρκειας ή
ακαταλληλότητας, όχι μόνο μόνιμου αλλά και έκτακτου εκπαιδευτικού λειτουργού. Ταυτόχρονα, γίνεται εισήγηση για τροποποίηση του περί Δημόσιας Εκπαιδευτικής
Υπηρεσίας Νόμου, ώστε να διαγράφονται από τους καταλόγους διοριστέων έκτακτοι εκπαιδευτικοί λειτουργοί των οποίων έχει αποφασιστεί ο τερματισμός
των υπηρεσιών τους λόγω αναίτιας υπηρεσιακής ανεπάρκειας ή ακαταλληλότητας.
• Γίνεται εισήγηση για ένα νέο σύστημα διοίκησης των σχολικών μονάδων, με βάση τους ρόλους/θέσεις που προνοούνται στην πρόταση του Υπουργείου.
• Επισημαίνεται ότι, στη διάρκεια του διαλόγου που ξεκίνησε το 2009, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού προχώρησε ήδη στην εφαρμογή πτυχών της πρότασής του. Μεταξύ άλλων, μειώθηκε ο διδακτικός χρόνος των
Διευθυντών Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης, ενώ λήφθηκε επίσης απόφαση να κοινοποιούνται οι υπηρεσιακές εκθέσεις / αξιολογήσεις στους εκπαιδευτικούς, σύμφωνα με τη βασική αρχή της πρότασής του για διαφάνεια σε κάθε στάδιο των διαδικασιών αξιολόγησης.__

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου