Κυριακή 16 Σεπτεμβρίου 2012

Ρωσοτουρκικοί ελιγμοί στα συντρίμμια της Συρίας Με όπλο τη θρησκεία αναζητούν ερείσματα στο νέο σκηνικό

Ρωσοτουρκικοί ελιγμοί στα συντρίμμια της ΣυρίαςΧρησιμοποιώντας τις θρησκείες, Τουρκία και Ρωσία προσπαθούν να ενισχύσουν τις σφαίρες επιρροής τους στη Μέση Ανατολή με αφορμή τα δραματικά γεγονότα στη Συρία. Σε αυτό το πλαίσιο την περασμένη μόλις εβδομάδα το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών διοργάνωσε ειδική διαθρησκειακή συνάντηση όπου ο πρωθυπουργός Ταγίπ Ερντογάν παρουσίασε την Τουρκία ως χώρα που σέβεται και τιμά την διαφορετικότητα των θρησκειών, ενώ παραλλήλισε τις συγκρούσεις στη Συρία με τη μάχη της Καρμπάλα, όπου σφαγιάστηκε ο εγγονός του Προφήτη Μωάμεθ.

Την ίδια ώρα ο «υπουργός Εξωτερικών» του Πατριαρχείου Μόσχας Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ κ. Ιλαρίωνας συναντιόταν με εκπροσώπους των μουσουλμανικών και χριστιανικών κοινοτήτων της Συρίας δηλώνοντας την αμέριστη συμπαράσταση της χώρας του.

«Μπορεί τα θύματα να είναι διαφορετικά και η βία να εκδηλώνεται αλλιώς, όμως αυτό που συμβαίνει, είναι το ίδιο με τα όσα έγιναν στην Καρμπάλα». Η φράση του Τούρκου πρωθυπουργού στο διεθνές συνέδριο που διοργάνωσε στην Κωνσταντινούπολη με θέμα: «Η Αραβική αφύπνιση και η ειρήνη στη Μέση Ανατολή: Η μουσουλμανική και η Χριστιανική προσέγγιση» προκάλεσε αίσθηση στο ακροατήριο του, το οποίο απαρτιζόταν από 200 στελέχη διαφόρων μουσουλμανικών και χριστιανικών κοινοτήτων από 23 χώρες.

Και αυτό διότι όλοι γνώριζαν ότι η μάχη αυτή έχει έναν ξεκάθαρο συμβολισμό. Το ξεκλήρισμα πριν από 1332 χρόνια του εγγονού του Μωάμεθ, των συγγενών και των υποστηρικτών του, από τον Χαλίφη Γιαζίντ επειδή δεν αναγνώριζε την εξουσία του, αποτελεί μείζονος σημασίας γεγονός για την εξέλιξη της μουσουλμανικής θρησκείας και ιδιαίτερα του Σιιτικού Ισλάμ.

Σουνίτης ο ίδιος, όπως δήλωσε άλλωστε, ο κ. Ερντογάν επικαλούμενος τον Θεό τόνισε: «Γνωρίζω πολύ καλά ότι η θρησκεία απαγορεύει τον φόνο, είτε πρόκειται για σιίτες ή σουνίτες. Γνωρίζω πολύ καλά ότι ο φόνος απαγορεύεται από τον Χριστιανισμό, τον Ιουδαϊσμό και το Ισλάμ». Και αναφερόμενος στη λογική «αυτά τα αθώα παιδιά, δεν έχουν την ίδια μ' εμάς αίρεση• ας πεθάνουν» με αφορμή τις δολοφονίες παιδιών στη Συρία αναρωτήθηκε: «Για όνομα του Θεού, τι είδους κατανόηση είναι αυτή; Πως είναι δυνατόν, με ποιες αξίες και με ποια συνείδηση κατανοεί κανείς αυτά τα πράγματα;».

Οθωμανική ανοχή
Οι ευθείες βολές του Ταγίπ Ερντογάν προς τον αραβικό και μουσουλμανικό κόσμο δεν περιορίστηκαν εκεί. Στην συνέχεια παρουσίασε το μοντέλο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στην διάρκεια της οποίας, όπως σημείωσε, οι θρησκείες είχαν μεγάλη ανοχή για να καταλήξει προβάλλοντας την σημερινή Τουρκική Δημοκρατία στην οποία «κάθε δόγμα και κάθε θρησκεία αποτελούν πηγή μεγάλου πλούτου».

Το πνεύμα Ερντογάν περιέγραψε με ακόμη μεγαλύτερη σαφήνεια ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών κ. Αχμέτ Νταβούτογλου, ο οποίος κατά τη διάρκεια δείπνου φέρεται να δήλωσε, ούτε λίγο ούτε πολύ, ότι η χώρα του είναι προστάτης όλων των καταπιεσμένων της Μέσης Ανατολής. «Όταν στρέφουμε το βλέμμα στη Μέση Ανατολή, δεν βλέπουμε ποιος είναι σουνίτης, σιίτης, μουσουλμάνος ή χριστιανός, βλέπουμε ζωντανές αποδείξεις μιας αρχαίας παράδοσης. (…) Όταν στηρίζαμε τα όσα συνέβησαν στην πλατεία Ταχρίρ, δεν ρωτούσαμε ποιοι από αυτούς τους νέους ανθρώπους ήταν χριστιανοί ή μουσουλμάνοι. Σεβαστήκαμε», πρόσθεσε ο εμπνευστής της εξωτερικής πολιτικής Ερντογάν, «το πνεύμα και την φιλοσοφία της πλατείας Ταχρίρ. Και όταν στρέφουμε το βλέμμα στο Συρία, δεν βλέπουμε ποιος είναι σουνίτης, σιίτης, χριστιανός, μουσουλμάνος ή αλεβίτης. Είμαστε στο πλευρό όλου του Συριακού λαού».

Η Τουρκία για πολλούς συνεχίζει να παίζει το «σουνιτικό χαρτί», της ισχυρότερης πληθυσμιακά κοινότητας του Ισλάμ παγκοσμίως έναντι της μειονότητας των Αλαουιτών, που διοικούν αυτή την στιγμή την Συρία με πρώτο τον Μπασάρ Αλ Ασαντ, όμως πλέον το επεκτείνει σε μια κίνηση να διαφανεί ότι αφενός βρίσκεται σε θέση ισχύος παρά τα όσα λέγονται για λάθη από τα οποία δεν μπορεί να απεμπλακεί και αφετέρου ότι αποτελεί ισχυρό παράγοντα της Μέσης Ανατολής και του μουσουλμανικού κόσμου.

Ρωσικό παιχνίδι

Την ίδια ώρα οι Ρώσοι συνεχίζουν να έχουν εκ διαμέτρου αντίθετες θέσεις και απόψεις. Ο Μητροπολίτης Βολοκολάμσκ εμφανίστηκε να εγγυάται την ασφάλεια των χριστιανών και να συζητάει με τους μουσουλμάνους, ενισχύοντας ταυτόχρονα τις θέσεις της χώρας του, που σταθερά βρίσκονται κοντά στο καθεστώς Ασαντ. «Στη Συρία συνυπάρχουν εκπρόσωποι διαφόρων θρησκειών. Μέχρι προσφάτως η χώρα αυτή αποτελούσε παράδειγμα διαθρησκειακής συμφωνίας αλλά τώρα αντιμετωπίζει μια διακοινοτική και διαθρησκειακή σύγκρουση» δήλωσε ο κ. Ιλαρίωνας στην επίσημη ιστοσελίδα της Εκκλησίας της Ρωσίας μετά τη συνάντηση που είχε με τον Αρχιμουφτή της Συρίας Σεΐχ Αχμάντ Μπαντρεντίν Χασούν και τον βοηθό Επίσκοπο Δαμασκού κ. Λουκά του Ορθόδοξου Πατριαρχείου Αντιοχείας.

Παρουσία του Σύρου Πρέσβη στην Μόσχα, ο στενός συνεργάτης του Πατριάρχη Μόσχας κ. Κυρίλλου καταδίκασε την καταστροφή Ναών και χριστιανικών ιδρυμάτων, «τα ιερά και τα όσια τα οποία έχουν πανχριστιανική σημασία», και διαμήνυσε ότι: «η Ορθόδοξη Εκκλησία της Ρωσίας θα πράξει τα πάντα για την διευκόλυνση της κατάστασης των χριστιανικών πληθυσμών της Συρίας και της αδελφής Εκκλησίας, η οποία είναι το Πατριαρχείο Αντιοχείας».

Τα επιτελικά στελέχη του Πατριαρχείου Αντιοχείας που αποτελεί μέχρι και σήμερα την ισχυρότερη Χριστιανική Εκκλησία της Μέσης Ανατολής προσπαθούν να τηρήσουν ουδετερότητα. Όμως, όπως σημειώνουν, οι καταστάσεις διαρκώς χειροτερεύουν και πλέον δέχονται επιθέσεις απ' όλες τις πλευρές και σχεδόν όλοι τους πιέζουν να λάβουν ξεκάθαρη θέση. Και με την Ελλάδα να βρίσκεται σε μεγάλη οικονομική κρίση, τονίζουν, οι επιλογές που έχουν στερεύουν επικίνδυνα. Γι' αυτό ίσως και το τηλεφώνημα του έλληνα υπουργού των Εξωτερικών Δημ. Αβραμόπουλου στον Πατριάρχη Αντιοχείας κ. Ιγνάτιο τους προσέφερε, όπως λένε στο «Βήμα», μια πρώτη στήριξη σε ψυχολογικό κυρίως επίπεδο. Ωστόσο δεν είναι λίγοι οι Επίσκοποι που αναρωτιούνται: «Αν αναγκαστούμε να φύγουμε από την πατρίδα μας ποιος θα μας δεχθεί; Και τι θα μείνει στη Δαμασκό;»
Αντωνιάδου Μαρία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου