Σάββατο 18 Αυγούστου 2012

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΣΤΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΕΠΙΤΕΛΕΙΟ Εκρηκτική άνοδος στις τιμές των καυσίμων

Εκρηκτική άνοδος στις τιμές των καυσίμων
Υγρό πυρ... στα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις εξαπολύουν οι κερδοσκόποι της αγοράς των υγρών καυσίμων. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης έχει εκτοξευτεί στο 1,793 ευρώ το λίτρο, από τα 1,662 ευρώ το λίτρο που ήταν στις 2 Ιουλίου. Δηλαδή μέσα σχεδόν σε ενάμισι μήνα η τιμή έχει αυξηθεί 13,1 λεπτά το λίτρο.
Την ίδια στιγμή, σε νησιωτικές και άλλες παραθεριστικές περιοχές η βενζίνη πλησιάζει ακόμη και τα 2 ευρώ το λίτρο. Για την ακρίβεια στο Λασίθι έχει φτάσει να πωλείται 1,995 ευρώ το λίτρο. Έτσι σε σύγκριση με τη μέση πανελλαδική τιμή το «καπέλο» της
κερδοσκοπίας ξεπερνά τα 20 λεπτά το λίτρο (20,2 λεπτά).
Η ανοδική τροχιά των καυσίμων προβληματίζει έντονα το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης. Οι κύριοι λόγοι είναι η επιδείνωση της οικονομικής ύφεσης και η επιβάρυνση του προϋπολογισμού αφού η κατανάλωση θα πέσει και τα έσοδα θα μειωθούν αλλά και η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης θα διαμορφωθεί σε απλησίαστα για τις δυνατότητες των νοικοκυριών επίπεδα. Κι αυτό επειδή από τον Οκτώβριο θα πρέπει να εφαρμοστεί η εξίσωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης του πετρελαίου θέρμανσης με το 80% της τιμής του πετρελαίου κίνησης.
Αν αυτό συνέβαινε σήμερα τότε το πετρέλαιο θέρμανσης θα πωλείτο πάνω από 1,25 ευρώ το λίτρο. Παράγοντες της αγοράς των καυσίμων αποδίδουν σε τρεις λόγους το ράλι... των τιμών των καυσίμων. Ο πρώτος είναι η άνοδος των χρηματιστηριακών τιμών διυλιστηρίου στη Μεσόγειο. Είναι χαρακτηριστικό ό,τι η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στα ελληνικά διυλιστήρια έχει αυξηθεί κατά περίπου 14 λεπτά το λίτρο.
Υποχώρηση του ευρώ
Ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με την υποχώρηση του ευρώ έναντι του δολαρίου. Η ισοτιμία είναι 1,22 ευρώ, ενώ πέρυσι ήταν στο 1,45. Ο τρίτος λόγος έχει να κάνει με το εμπάργκο της Ευρωπαϊκής Ενωσης στο Ιράν. Τα διυλιστήρια έχουν αναγκαστεί να αναζητήσουν αλλού πετρέλαιο με επιβάρυνση στο κόστος λειτουργίας και παραγωγής των επιχειρήσεων. Η ελληνική αγορά έχει επιπλέον τις δικές της ιδιαιτερότητες. Λόγω των επιταγών της τρόικας οι φόροι στα καύσιμα έχουν αυξηθεί με αποτέλεσμα να αποτελούν πλέον περίπου το 60% της τελικής τιμής.
Διαφορά
Επιπλέον, σε ορισμένες νησιωτικές περιοχές παρατηρείται μεγάλη διαφορά της τιμής τους σε σχέση με τη μέση πανελλαδική τιμή πώλησης, αλλά και συγκριτικά με γειτονικές τους αγορές. Π.χ. στην Κεφαλλονιά η μέση τιμή είναι 1,885 ευρώ το λίτρο και η υψηλότερη είναι 1,945 ευρώ.
Στη διπλανή Ζάκυνθο, όμως, -σημειωτέον και τα δύο νησιά έχουν τον ίδιο σχεδόν αριθμό πρατηρίων- η μέση τιμή είναι 1,819 και η μέγιστη στο 1,899 ευρώ το λίτρο. Δηλαδή η Ζάκυνθος είναι φθηνότερη από 4,6 έως 6,6 λεπτά το λίτρο σε σχέση με την Κεφαλλονιά, αν και πάνω κάτω έχουν τα ίδια μεταφορικά και παρόμοιο αριθμό πρατηρίων. Το ίδιο διαπιστώνεται και στη Σάμο με τη Χίο. Το πρώτο νησί αν και γειτονικό με το δεύτερο είναι ακριβότερο κατά 5 με περίπου 7 λεπτά το λίτρο.
Του Χρήστου Κολωνα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου