Τρίτη 14 Αυγούστου 2012

Παράνομη η δημοσίευση σε ΦΕΚ ζητήματα υγείας των υπαλλήλων

Με αφορμή το γεγονός ότι συχνά βλέπουμε αποφάσεις υπηρεσιών του υπουργείου Παιδείας να δημοσιεύονται τα δεδομένα υγείας εκπαιδευτικών, το esos δημοσιεύει απόφαση της Αρχής Προστασίας προσωπικών Δεδομένων, σύμφωνα με την οποία το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, τιμωρήθηκε με πρόστιμο πέντε χιλιάδων ευρώ (5.000€) , επειδή στην απόφαση απόλυσης υπαλλήλου, η οποία δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ανέφερε το νόσημα από το οποίο έπασχε ο προσφεύγων.

Η Α Π Ο Φ Α Σ Η
Η Αρχή έλαβε υπόψη της τα παρακάτω:
Η Αρχή με την υπ' αρ. 73/2011 απόφασή της ανακάλεσε, μεταξύ άλλων, την υπ' αρ. 54/2003 απόφασή της και εξετάζει εκ νέου τις καταγγελλόμενες πράξεις που αναφέρονται στη με αριθ. πρωτ. ..../...3.2003 προσφυγή του A κατά του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, σύμφωνα με την οποία η ιεύθυνση Πολιτικού Προσωπικού του Υπουργείου προέβη σε παράνομη ανακοίνωση ευαίσθητων
προσωπικών του δεδομένων. Πιο συγκεκριμένα, η απόφαση απόλυσης του προσφεύγοντος, η οποία δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως ανέφερε το νόσημα από το οποίο έπασχε ο προσφεύγων. Μετά από προφορική διαμαρτυρία του προσφεύγοντος προς την αρμόδια υπηρεσία, η Διεύθυνση Πολιτικού Προσωπικού έστειλε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως «διορθωτικό κείμενο», από το οποίο είχαν απαλειφθεί τα δεδομένα υγείας του προσφεύγοντος. Η διόρθωση, όμως, του κειμένου στο ΦΕΚ έγινε με αντιπαράθεση του σωστού και του λανθασμένου κειμένου, με
αποτέλεσμα να επαναληφθεί το αρχικά λανθασμένο κείμενο με την αναγραφή του νοσήματος. Η Αρχή με το υπ' αρ. πρωτ. ΑΠΠΧ Γ/ΕΞ/8730/29.12.2011 έγγραφο κάλεσε το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, να παραστεί, δια των νομίμων εκπροσώπων του, στη συνεδρίαση της Αρχής την Πέμπτη 12.01.2012 και ώρα 10:00 π.μ., προκειμένου να συζητηθεί εκ νέου η προαναφερόμενη καταγγελία
του A Στη συνεδρίαση της Αρχής στις 12.01.2012 παρέστη η Φωτεινή Πραβίτα, δικαστική αντιπρόσωπος του ΝΣΚ.
Κατά την συνεδρίαση αυτή η Φωτεινή Πραβίτα, εξέθεσε τις απόψεις του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. ιευκρίνισε ότι η αρχική αναγραφή του νοσήματος στην περίληψη της απόφασης απόλυσης η οποία δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ, έγινε εκ παραδρομής κατά την αντιγραφή από το πρακτικό της
απόφασης του υπηρεσιακού συμβουλίου, χωρίς καμία πρόθεση να θιγούν τα προσωπικά δεδομένα του υπαλλήλου και ότι η υπηρ εσία φρόντισε να γίνει η σχετική διόρθωση σε νέο ΦΕΚ. Εξήγησε, επίσης, ότι η αποστολή του διορθωτικού κειμένου στο ΦΕΚ έγινε από τους υπαλλήλους της
ιεύθυνσης Πολιτικού Προσωπικού του Υπουργείου με σκοπό να ικανοποιηθεί το σχετικό αίτημα του προσφεύγοντος, χωρίς να γνωρίζουν ότι η διόρθωση του κειμένου στο ΦΕΚ θα γινόταν με αντιπαραβολή του σωστού και του λανθασμένου κειμένου. Επεσήμανε, τέλος, ότι το Υπουργείο
ακολούθησε τον τρόπο δημοσίευσης της απόφασης απόλυσης του A, τον οποίο υπέδειξε η Αρχή στην υπ' αριθ. 54/2003 απόφασή της (βλ. το με αριθ. πρωτ Φ.471/Α567740/17.12.2003/ΓΕΑ/Β5 έγγραφο της ιεύθυνσης Πολιτικού προσωπικού) και ότι από την έκδοση της απόφασης εκείνης δεν
υποβλήθηκαν στην Αρχή άλλες προσφυγές σε βάρος του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Για τους λόγους αυτούς, ζήτησε από την Αρχή είτε να αρκεστεί στο να επιβάλει την επιεικέστερη προβλεπόμενη στο νόμο διοικητική κύρωση της προειδοποίησης, είτε να επιβάλει το κατώτατο
προβλεπόμενο στο νόμο διοικητικό πρόστιμο.
Η Αρχή, μετά από εξέταση των προαναφερομένων στοιχείων, αφού άκουσε την εισηγήτρια και τη βοηθό εισηγήτρια, η οποία στη συνέχεια αποχώρησε, και κατόπιν διεξοδικής συζήτησης,
ΣΚΕΦΤΗΚΕ ΣΥΜΦ_ΝΑ ΜΕ ΤΟ ΝΟΜΟ
1. Επειδή το άρθρο 2 στοιχ. α΄ , β' και γ΄ του Ν. 2472/1997 για την προστασία του ατόμου από την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα ορίζει ότι « α) εδομένα προσωπικού χαρακτήρα [είναι] κάθε πληροφορία που αναφέρεται στο υποκείμενο των δεδομένων β) «Ευαίσθητα δεδομένα»
[είναι] τα δεδομένα που αφορούν στη φυλετική ή εθνική προέλευση, στα πολιτικά φρονήματα, στις θρησκευτικές ή φιλοσοφικές πεποιθήσεις, στη συμμετοχή σε συνδικαλιστική οργάνωση, στην υγεία, στην κοινωνική πρόνοια και στην ερωτική ζωή, στα σχετικά με ποινικές διώξεις ή καταδίκες, καθώς
και στη συμμετοχή σε συναφείς με τα ανωτέρω ενώσεις προσώπων..... γ) Υποκείμενο των δεδομένων [είναι] το φυσικό πρόσωπο στο οποίο αναφέρονται τα δεδομένα...»
2. Επειδή το άρθρο 7 του Ν. 2472/1997 προβλέπει ότι « 1. Απαγορεύεται η συλλογή και επεξεργασία ευαίσθητων δεδομένων. Κατ΄εξαίρεση επιτρέπεται η συλλογή και η επεξεργασία ευαίσθητων δεδομένων, καθώς και η ίδρυση και λειτουργία σχετικού αρχείου, ύστερα από άδεια της Αρχής, όταν συντρέχουν μία ή περισσότερες από τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
α) Το υποκείμενο έδωσε τη γραπτή συγκατάθεσή του εκτός εάν η συγκατάθεση έχει αποσπαστεί με τρόπο που αντίκειται στο νόμο ή τα χρηστά ήθη ή νόμος ορίζει ότι η συγκατάθεση δεν αίρει την απαγόρευση.
β) Η επεξεργασία είναι αναγκαία για τη διαφύλαξη ζωτικού συμφέροντος του υποκειμένου ή προβλεπόμενου από το νόμο συμφέροντος τρίτου, εάν το υποκείμενο τελεί σε φυσική ή νομική αδυναμία να δώσει τη συγκατάθεσή του.
γ) Η επεξεργασία αφορά δεδομένα που δημοσιοποιεί το ίδιο το υποκείμενο ή είναι αναγκαία για την αναγνώριση, άσκηση ή υπεράσπιση δικαιώματος ενώπιον δικαστηρίου ή πειθαρχικού οργάνου.
δ) Η επεξεργασία αφορά θέματα υγείας και εκτελείται από πρόσωπο που ασχολείται κατ' επάγγελμα με την παροχή υπηρεσιών υγείας και υπόκειται σε καθήκον εχεμύθειας ή σε συναφείς κώδικες δεοντολογίας, υπό τον όρο ότι η επεξεργασία είναι απαραίτητη για την ιατρική πρόληψη, διάγνωση,
περίθαλψη ή τη διαχείριση υπηρεσιών υγείας.
ε) Η επεξεργασία εκτελείται από δημόσια αρχή και είναι αναγκαία είτε αα) για λόγους εθνικής ασφάλειας είτε ββ) για την εξυπηρέτηση των αναγκών εγκληματολογικής ή σωφρονιστικής πολιτικής και αφορά τη διακρίβωση εγκλημάτων, ποινικές καταδίκες ή μέτρα ασφαλείας είτε γγ) για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας είτε δδ) για την άσκηση δημόσιου φορολογικού ελέγχου ή δημόσιου ελέγχου κοινωνικών παροχών.
στ) Επεξεργασία πραγματοποιείται για ερευνητικούς και επιστημονικούς αποκλειστικά σκοπούς και υπό τον όρο ότι τηρείται η ανωνυμία και λαμβάνονται όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία
των δικαιωμάτων των προσώπων στα οποία αναφέρονται.
ζ) Η επεξεργασία αφορά δεδομένα δημοσίων προσώπων, εφόσον αυτά συνδέονται με την άσκηση δημοσίου λειτουργήματος ή τη διαχείριση συμφερόντων τρίτων, και πραγματοποιείται αποκλειστικά για την άσκηση του δημοσιογραφικού επαγγέλματος. Η άδεια της αρχής χορηγείται μόνο εφόσον η επεξεργασία είναι απολύτως αναγκαία για την εξασφάλιση του δικαιώματος πληροφόρησης επί θεμάτων δημοσίου ενδιαφέροντος καθώς και στο πλαίσιο καλλιτεχνικής έκφρασης και εφόσον δεν παραβιάζεται καθ' οιονδήποτε τρόπο το δικαίωμα προστασίας της ιδιωτικής και οικογενειακής ζωής.........»
3. Επειδή το άρθρο 19 του Ν. 2472/1997 προβλέπει ότι «1. Η Αρχή έχει τις εξής ιδίως αρμοδιότητες: α)...β)...γ) Απευθύνει συστάσεις και υποδείξεις στους υπεύθυνους επεξεργασίας ή τους τυχόν εκπροσώπους τους και δίδει κατά την κρίση της δημοσιότητα σε αυτές......στ) Επιβάλλει τις κατά το άρθρο 21 του παρόντος νόμου διοικητικές κυρώσεις......
4. Επειδή το άρθρο 21 του Ν. 2472/1997 προβλέπει ότι μεταξύ των διοικητικών κυρώσεων που επιβάλλει η Αρχή είναι και η επιβολή προστίμου.
5. Επειδή στην υπό κρίση περίπτωση, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ως υπεύθυνος επεξεργασίας, προέβη σε δημοσίευση στο ΦΕΚ των στοιχείων υγείας του προσφεύγοντος, όπως αυτά αναγράφονταν στην απόφαση απόλυσής του, δηλαδή προέβη σε επεξεργασία των ευαίσθητων
προσωπικών του δεδομένων η οποία δεν εμπίπτει σε καμιά εξαίρεση του άρθρου 7 του Ν. 2472/1997 και ως εκ τούτου συνιστά παράνομη επεξεργασία. Περαιτέρω, το υπουργείο , ενώ σκόπευε, όπως δήλωσε η εκπρόσωπός του, να ικανοποιήσει το αίτημα του προσφεύγοντος, αμέλησε να επιλέξει
άλλη μέθοδο, με την οποία ήταν δυνατό να γίνει διόρθωση του σφάλματος και επαναδιατύπωση του κειμένου με τον ορθό τρόπο στο ΦΕΚ χωρίς να γίνει αντιπαραβολή του σωστού κειμένου με το λανθασμένο αρχικό κείμενο, ώστε να μην επαναληφθεί η προσβολή των προσωπικών δεδομένων του καταγγέλλοντος. Όπως διαπίστωσε η Αρχή μετά από επικοινωνία με το Εθνικό Τυπογραφείο, η διόρθωση μπορούσε να γίνει και χωρίς την αντιπαραβολή των δύο κειμένων.
6. Επειδή βάσει των όσων εκτέθηκαν παραπάνω προκύπτει ότι ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα του προσφεύγοντος δημοσιεύθηκαν δύο φορές στο ΦΕΚ. Η δεύτερη μάλιστα δημοσίευση έγινε ενώ ο υπεύθυνος επεξεργασίας είχε γνώση της πρώτης παράβασης και παρ' όλα αυτά αμέλησε
να ελέγξει αν η δεύτερη δημοσίευση θα γινόταν κατά τρόπο που δε θα αποκάλυπτε εκ νέου τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα του προσφεύγοντος.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
Η Αρχή, επιβάλλει, σύμφωνα με τα οριζόμενα στη διάταξη του άρθρου 21 του ν. 2472/1997, στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ως υπεύθυνο επεξεργασίας, κύρωση συνολικού προστίμου πέντε χιλιάδων ευρώ (5.000€) για παράνομη επεξεργασία ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων του A μέσω της δημοσίευσης στο ΦΕΚ των δεδομένων υγείας του συνεκτιμώντας και το γεγονός ότι οι υπηρεσίες του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας δεν υπέπεσαν σε παρόμοια παράβαση.
Ο Πρόεδρος της Αρχής
Πέτρος Χριστόφορος
Η Γραμματέας
Ειρήνη Παπαγεωργοπούλου__

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου